הנחיות חדשות למניעה ראשונית של שבץ מוחי (Stroke)

איגודי ה-AHA/ASA (American Heart Association / American Stroke Association) פרסמו הנחיות חדשות למניעה ראשונית של שבץ מוחי איסכמי והמורגי.

בשנת 1999,ה-AHA קבע יעד לשנת 2010 להפחתת שיעורי התמותה ממחלות לב ושבץ מוחי בשיעור של 25%. מטרה זו הושגה מוקדם יותר, בשנת 2008, ככל הנראה הודות לשיטות מניעה טובות יותר.

מבין למעלה מ-790,000 מקרי שבץ שאובחנו בשנה שעברה, 75% היו אירועים ראשונים, ולכן מניעה חשובה במיוחד. מאחר שקיימת חפיפה רבה בגורמי הסיכון של שבץ איסכמי והמורגי, בהנחיות אלו המומחים מתמקדים במניעה ראשונית של שבץ מוחי, ולא רק שבץ איסכמי, ומדובר בשינוי משמעותי.

נקודות עניין

המסמך המלא מקיף ומעמיק, עם 68 עמודים וקרוב ל-800 מקורות, והמומחים מציינים את נקודות העניין העיקריות:


  • אורחות חיים הועידה העריכה את גורמי הסיכון החדשים והמתפתחים. שינוי אורחות החיים עודנו הגישה הראשונה למניעה ראשונית של שבץ מוחי כולל פעילות גופנית, העדר עישון, צריכת אלכוהול מתונה, שמירה על משקל גוף תקין והקפדה על דיאטה דלת שומן ועתירה בפירות וירקות.

שינויים אלו באורחות החיים מלווים בירידה של 80% בסיכון לשבץ מוחי ראשון, הן בגברים והן בנשים. אין שום טיפול או התערבות אחרים שעשויים להביא לירידה דומה.


  • עישון פאסיבי עישון פאסיבי הינו גורם סיכון מוכח לשבץ מוחי, אך ההמלצות החדשות מדגישות את חשיבות ההימנעות מעשן טבק סביבתי.

לא ידוע אם הגבלת החשיפה מפחיתה את הסיכון מאחר שאין נתונים זמינים בנושא. נראה כי הדבר נכון עבור מחלת לב כלילית ובקהילות המקפידות על יוזמות לאוויר נקי, לדוגמא, שיעור האשפוזים לבתי חולים בשל אוטם לבבי חריף צונחים משמעותית בשנה שלאחר נקיטת אמצעים אלו. החוקרים מאמינים כי הדבר יהיה נכון גם במקרים של שבץ מוחי, למרות שאין נתונים בנושא.


  • סקירות בחדר מיון פניות לחדר מיון עשויות לשמש כהזדמנות ייחודית לערוך בדיקות סקר וטיפול בגורמי סיכון בשבץ מוחי, כולל הפסקת עישון, ניטור רמות כולסטרול ולחץ דם, או בדיקות סקר לפרפור פרוזדורים והתחלת טיפול מתאים.

למרות שחדרי המיון לרוב עמוסים בחולים הפונים לקבלת טיפול ראשוני בתלונות שונות, חשוב גם לזהות גורמי סיכון ולהפנות את החולים להתערבויות המתאימות.

למרות שיש עדויות לפיהן תוכניות והתערבויות להפסקת עישון בחדר המיון, כמו גם זיהוי פרפור פרוזדורים והערכת הצורך בטיפול בנוגדי-קרישה, ובדיקות סקר ליתר לחץ דם ושימוש בסמים הן סבירות, מהמסמך עולה כי אין הוכחות ליעילות של בדיקות סקר, התערבויות קצרות, והפניה לטיפול בסוכרת ובגורמי סיכון הנובעים מאורחות חיים בתנאי חדר מיון.


  • היצרות א-תסמינית של עורקי הצוואר נושא מורכב יותר הוא החלטה אם להמליץ על רה-וסקולריזציה בחולים עם היצרות א-תסמינית של עורקי הצוואר. העדויות התומכות בניתוח CEA (Carotid Endarterectomy) או הכנסת תומכנים על-פני טיפול תרופתי אופטימאלי הן ישנות, והטיפולים הפכו יעילים יותר. המחקרים העדכניים בנושא השוו בין ניתוח והכנסת תומכנים ללא קבוצת טיפול תרופתי,  ולכן העדויות אינן כוללות ביקורות לפיהן ניתן לקבל החלטה מבוססת-ראיות.


  • אספירין לטיפול בחולים בסיכון נמוך אספירין אינו מומלץ לחולים בסיכון נמוך. אספירין משמש באופן אחיד, אך נראה כי אינו מציע הגנה מיוחדת ואף במינונים נמוכים מאוד כרוך בהופעת תופעות לוואי, לכן חשוב להבין מהם הסיכונים למחלת לב ולשבץ מוחי ולקבוע האם יש תועלת באספירין.


  • פרפור פרוזדורים עדיין אין המלצה אודות מתן נוגדי-קרישה חדשים המצויים בתהליכי אישור, כולל Dabigatran (פרדקסה), שאושר לאחרונה ע”י ה-FDA למניעת שבץ מוחי במקרים של פרפור פרוזדורים.

Stroke. Published online December 2, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה