מחקר ה-ROCKET AF : ירידה בסיכון לשבץ במטופלי ה-rivaroxaban ללא עלייה בדימומים (הודעת באייר לאחר הצגת התוצאות ב-AHA)

בהמשך להצגת מימצאי מחקר ה-ROCKET AF בכנס איגוד הלב האמריקאי (ה-AHA) בשיקגו,  מפרסמת היום חברת באייר הודעה לתקשורת שאנו מביאים כאן את עיקריה.

ע”פ ההודעה, במחקר זה, שהיה כפול סמיות מסוג Phase III , הדגים ה-rivaroxaban (קסרלטו) עליונות מול ה-warfarin (קומדין) בהפחתת הסיכון לאירועי שבץ ותסחיפים סיסטמים שאינם על רקע מערכת העצבים במטופלים עם פרפור פרוזדורים (AF).  בהודעה מודגשת העובדה ששיעורי הדימומים של הקבוצה שטופלה בקסרלטו היו דומים לאלה של קומדין, כאשר שיעור אירועי הדמם הנחשבים למסוכנים ביותר (דמם תוך גולגולתי, דימומים באיברים חיוניים, ותמותה הקשורה לדימומים) היה נמוך יותר באופן משמעותי בקבוצת הקסרלטו.

פרופ’ ורנר האק, יו”ר החוג לנוירולוגיה באונ’ היידלברג ומהחוקרים הראשיים במחקר אומר  ש”אירועי פרפור פרוזדורים ושבץ פוגעים בחייהם של מיליוני מטופלים ובמשפחותיהם מידי שנה. הטיפול נוגד הקרישה עם קומדין הוא אפקטיבי במניעת אירועי שבץ במטופלים עם פרפור פרוזדורים והפך להיות טיפול סטנדרטי במחצית המאה האחרונה. עם זאת, השימוש בקומדין קשור למגבלות רבות.  מחקר ה-ROCKET AF הראה שטיפול חד יומי בקסרלטו מבטיח למטופלים הגנה משופרת מאירועי שבץ, עם בטיחות טובה ושיפור בנוחיות הטיפול”.

במחקר השתתפו 14,264 מטופלים שחולקו באופן רנדומלי, מה שהופך את ה-ROCKET AF למחקר כפול הסמיות הגדול ביותר במניעת שבץ במטופלי AF . המחקר השווה בין מתן חד יומי של קסרלטו לקומדין במינונים מותאמים.

מבחינת נקודת הקצה המרכזית, הקסרלטו הפגין עליונות על קומדין עם הפחתה של 21% בסיכון היחסי לשבץ ותחסיף סיסטמי שלא על רקע מערכת העצבים. שיעור אירועי השבץ והתסחיפים בקבוצת הקסרלטו עמד על 1.7% בהשוואה ל-2.15% בקומדין (עם רמת מובהקות של p=0.015). 

בנוסף, באנליזה לפי כוונת טיפול (intent to treat  -ITT) שבה בוצע מעקב אחר כל המטופלים שעברו רנדומיזציה עד לסיום המחקר, בין אם המטופלים השלימו את הקורס הטיפולי או שעברו לטיפולים חליפיים, הקסרלטו הדגים שיעורים דומים של אירועים לאלה של הקומדין (2.12% בהשוואה ל-2.42% עם p<0.001 עבור אי נחיתות).

תוצאה זו , ע”פ הודעת באייר, מצביעה על כך שיתרונות הטיפול בקסרלטו בהשוואה לקומדין נשמרו כל עוד המטופלים המשיכו לעשות שימוש בקסרלטו.

כמו כן, נמצאה ירידה משמעותית ומובהקת סטטיסטית בשיעורי השבץ המדמם, אחד מסוגי השבץ החמורים יותר: שיעור של 0.26% בקסרלטו לעומת 0.44% בקומדין, עם מובהקות סטטיסטית של p=0.024 .

בהשוואה לקומדין, הקסרלטו גם הדגימה גם נטייה לשיעורים נמוכים יותר של אוטם שריר הלב (MI) : שיעור של 0.91% לעומת 1.12% עם p=0.121) , כמו גם ירידה בשיעורי התמותה מכל סיבה (שיעור של 1.87% לעומת 2.21% , עם p=0.073).

ע”פ ההודעה, ההגנה המשופרת של מטופלים בקסרלטו במחקר זה לא הייתה קשורה עם עלייה בסיכון לדימומים. במדד הבטיחות המרכזי של אירועי דמם מג’וריים ולא מג’וריים, השיעורים היו דומים: 14.9% בקסרלטו בהשוואה ל-14.52% בקומדין, ללא הבדל מובהק עם p=0.442).

גם שיעורי הדימומים המג’וריים היו דומים: 3.6% לעומת 3.45% עם p=0.576.

בהודעה מדגישה באייר שהמטופלים בקסרלטו סבלו פחות מאירועי דמם תוך גולגולתיים (שיעור של 0.49% בהשוואה ל-0.74% עם p=0.019), ופחות אירועי דמם באיברים חיוניים (שיעור של 0.82% לעומת 1.18% עם p=0.007), וכן גם פחות דימומים הקשורים לתמותה (0.24% לעומת 0.48% , עם p=0.003).

שיעורים של ירידה ברמות המוגלובין היו כלדלקמן : 2.77% בקסרלטו לעומת 2.26% עם קומדין עם מובהקות של  p=0.019, וצורך בעירויי דם הגיע ל-1.65% בקסרלטו לעומת 1.32% בקומדין, עם p=0.044).

שכיחות ערכי מעבדה של הפרעות בתפקודי כבד היתה שווה בשני הטיפולים ולא היה סימן לפגיעות כבד רציניות על רקע השימוש בקסרלטו.  

סבילות הטיפול בקסרלטו הייתה טובה, ושיעורי אי המשך טיפול כתוצאה מתופעות לוואי היו דומים לאלה שנצפו בקבוצת הקומדין. הקסרלטו שניטל פעם אחת ביום, ללא צורך בבדיקות מעבדה שגרתיות של רמות קרישה סיפק ע”פ ההודעה הגנה משופרת, במינון פשוט וסבילות טובה.

ד”ר רוברט קאליף, יו”ר משותף למחקר וסגן נשיא למחקר באונ’ דיוק מצוטט בהודעה כאומר ש”בהנתן השכיחות והתחלואה הקשורים לפרפור פרוזדורים, והקשיים הידועים היטב של השימוש בקומדין, זה מלהיב שיש כיום חלופה אשר הוכחה במחקר זה כאפקטיבית וללא עלייה משמעותית בדימומים”.  

מחקר ה- ROCKET AF הוא השביעי במסגרת Phase III של תכנית הפיתוח של קסרלטו אשר הדגים עליונות (כמו במחקרים הקודמים RECORD1, 2, 3, 4, EINSTEIN-EXTENSION ) או אי נחיתות (כמו ב-EINSTEIN-DVT ).

תכנית מחקר ה-RECORD השוותה בין קסרלטו ל-enoxaparin (קלקסן) במניעה של פקקת ורידים ביותר מ-12,500 משתתפים שעברו ניתוחי החלפת מפרקי ברך או ירך באופן אלקטיבי.

המחקר הרב לאומי מסוג Phase III של EINSTEIN-DVT השווה בין קסרלטו כטיפול יחידי לעומת קלקסן כטיפול ראשוני ובהמשך אנטגוניסטים של ויטמין K (כמו קומדין) במחקר רנדומלי, גלוי תווית לבחינת אי נחיתות שכלל 3,400 מטופלים עם פקקת ורידים עמוקה (DVT) סימפטומטית (אך ללא תסחיפים ריאתיים).

מחקר ה-EINSTEIN-Extension העריך את היעילות והבטיחות של קסרלטו בהשוואה לפלציבו כמניעה שניונית לאירועים סימפטומטיים חוזרים של של קרישי דם, באמצעות טיפול מניעתי של 6 או 12 חודשים מעבר לתקופה של 6-12 חודשים של הטיפול הקודם. במחקר זה גוייסו 1,200 מטופלים עם DVT סימפטומטי או תסחיפים ריאתיים.

מקור: הודעת חברת באייר העולמית.

הערת מערכת: הקסרלטו כבר נרשם בישראל להתוויה של מניעת אירועים במטופלים שעברו ניתוחי החלפת מפרק ירך או ברך. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה