דו”ח חמור של מבקר המדינה על ניהול קופת חולים מאוחדת

כפי שהתפרסם בכל כלי התקשורת (ראה הדיווח ב”הארץ” ) מבקר המדינה הוציא דו”ח חמור ביותר על אופן ההתנהלות של קופת חולים מאוחדת.

בתגובה לדו”ח פירסם מנכ”ל משרד הבריאות ד”ר גמזו את המכתב הבא להנהלת הקופה. מהמכתב עולה דרישה חד משמעית לביצוע פעולות והסקת מסקנות תוך זמן קצר ביותר:

לכבוד

הרב ירחמיאל בויאר

יושב ראש הדירקטוריון

קופת חולים מאוחדת

שלום רב


הנדון  : ממצאי דוחות מבקר המדינה בנושא קופח מאוחדת: “קופת חולים מאוחדת

פגמים מהותיים בסדרי ניהול , פיקוח ובקרה” “מוסדות הניהול, הפיקוח והבקרה בקופות חולים ופעולות בלתי תקינות לשם גיוס ושימור מבוטחים

מתוקף אחריותי וסמכותי לפי סעיף 37 (א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנד– 1994 , הריני לפנות אליך כלהלן : 

הונחו בפניי דוחות מבקר המדינה שבנדון, האמורים להתפרסם מחר ה 15/11/2010- . הדוח גובש לאחר תהליך ביקורת ממושך ומורכב שניהל מוסד מבקר המדינה, במסגרתו אף ניתנה לקופת החולים האפשרות להתייחס לממצאי טיוטותיו של הדוח

ממצאי הדוח, כל ממצא לעצמו, וודאי בהצטברם יחדיו, מגלים כשלים מהותיים וקיצוניים בהתנהלות קופת החולים , וממלאי תפקיד בה ובמוסדותיה. נמסר לנו, כי הממצאים או חלקם הועברו ליועץ המשפטי לממשלה בשלבים קודמים של תהליך הביקורת , על מנת שישקול הדברים, גם מן ההיבט הפלילי . עם זאת, ובשים לב לחומרתם של הממצאים, מתחייבת, במקביל, בחינה ושקילה מדוקדקת של ממצאי הדוח, באופן שיבטיח תיקון יסודי, ואף שידוד מערכות בהתנהלות קופת החולים לעתיד לבוא . תהליך כזה עשוי לחייב הסקת מסקנות מערכתיות מרחיקות לכת, לרבות אופן הטיפול בנושאי משרה המופיעים בדוח.

מבלי למצות את תכניו המסועפים של הדוח וממצאיו, ניתן לציין כי הדוח חושף כשלים בשלושה מישורים מהותיים ; האחד הוא היעדר כללים ונהלים סדורים לפעילות הקופה בנושאים שונים, לרבות למניעת ניגוד עניינים , השני הוא ממצאים המגלים סטייה בפועל מן החוק ומכללי מינהל תקין , לרבות לעניין ביצוע עסקאות שלא כדין ומתן עדיפות לקרובי משפחה בהעסקה ובעסקאות   וכד ‘. והשלישי הוא היעדר תהליכי פיקוח בקרה נאותים, במישור הנהלי ובעניין זה מוסדות הפיקוח  והביקורת של הקופה . לא זו בלבד שלא פעלו למנוע את הימשכות התופעות נשוא הדוח, אלא שבחלק מהמקרים היו שותפים להן , וסייעו בכך להנצחתן ואולי אף להעצמתן.

בשים לב לממצאי הדוח, למספרם, זהותם ומעמדם של המעורבים בהם, וכן לעובדה כי הם חוצים את שדרת הניהול של הקופה כמעט בשלמותה , ומערבים לא רק את דרגי הביצוע בקופה אלא גם את דרגי הפיקוח והבקרה בה , לא ניתן להקדים פעולות מוגדרות או מבודדות, לכינוסו של הדירקטוריון, או באופן שייתר את כינוסו ; תיקון הליקויים יכול שייעשה רק, אם וככל שהדירקטוריון ישקול לעומקם את ממצאי הדוח, על המסקנות המוסדיות והאישיות העשויות להתחייב מכך, ויקבל את ההחלטות הנדרשות , תוך פירוט לוחות זמנים להשלמת ביצוען, וההחלטות לתקופת הביניים, לרבות לטווח הזמן הקרוב או אף המיידי , שעד להשלמת מלוא הצעדים עליהם יוחלט. ככל שאסבור, כי הדבר לא נעשה , וכי לא התקבלו או בוצעו החלטות הנדרשות, אודיע על כך כאמור בסעיף 37 (ב) לחוק וההליך יימשך כסדרו .

הריני קוצב פרק זמן של עשרה ימים לכינוס ראשון של הדירקטוריון , לקיום דיון וקבלת החלטותככל שהדיון לא ימוצה בישיבה הראשונה שתתקיים , יתקיימו ישיבות נוספות, בזו אחר זו, ובלבד שסיכום הממצאים וההחלטות של הדירקטוריון , ועדכוני על כל אלה, ייעשה לא יאוחר מיום 10.12.2010 . 

להודעת הקופה יצורף כל מסמך, פרוטוקול (לרבות תימלולי ישיבות), פירוט החלטות, וכן לוחות זמנים מפורטים לביצוען . 

אבקש תשובתך בחוזר , ללא דיחוי, על מועד ראשון לכינוס הדירקטוריון, לפי הנדרש במכתבי זה. כן אבקשך להעביר מיידית עותק מכתבי זה לכל חברי הדירקטוריון .

בכבוד רב,  ד”ר רוני גמזו, מנכ”ל משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה