היעילות של Bosentan לטיפול ומניעת כיבים באצבעות בחולי סקלרודרמה (מתוך Annals of the Rheumatic Diseases)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-28 בספטמבר 2010 ב- Annals of the Rheumatic Diseases עולה כי בחולים עם Systemic Sclerosis (SS), נמצא קשר בין טיפול ב-Bosentan ובין ירידה בהופעה של כיבים חדשים באצבעות.

החוקרים כותבים כי כיבים איסכמיים באצבעות הם תופעה שכיחה בחולי SS, וכרוכים בתחלואה רבה. בעבודה קודמת נמצא קשר בין טיפול ב-Bosentan, שהינו אנטגוניסט פומי לרצפטור לאנדותלין, ובין ירידה של 48% בהופעת כיבים חדשים באצבעות.

מחקר ה- RAndomized, double-blind, Placebo-controlled study with bosentan on healing and prevention of Ischemic Digital ulcers in patients with systemic Sclerosis (RAPIDS-2) נערך על מנת להעריך את ההשפעה של Bosentan על כיבים באצבעות בחולי SS.

זהו מחקר רב-מרכזי, אקראי, מבוקר ע”י פלסבו וכפול סמיות, שנערך בארה”ב ואירופה וכלל 188 משתתפים עם SS וכיב פעיל אחד באצבעות לפחות. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת Bosentan במינון 62.5 מ”ג פעמיים ביום למשך 4 שבועות ולאחר מכן טיפול במינון 125 מ”ג למשך 20 שבועות (n=98), או לקבלת פלסבו למשך 24 שבועות (n=90). יעדי המחקר העיקריים כללו את מספר הכיבים החדשים באצבעות ואת זמן ההחלמה של הכיב העיקרי. יעדי מחקר משניים כללו את הכאב, ההגבלה בתפקוד, ואת בטיחות התרופה.

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין טיפול בן 24 שבועות ב-Bosentan ובין ירידה של 30% במספר הכיבים החדשים באצבעות, לעומת פלסבו. בקבוצת הטיפול נצפו 1.9 כיבים חדשים בממוצע, לעומת 2.7 בקבוצת הפלסבו. החוקרים מציינים כי השפעת התרופה הייתה רבה יותר במשתתפים שסבלו מכיבים רבים יותר בעת ההצטרפות למחקר.

במחקר לא נמצא הבדל בין 2 הקבוצות בקצב הריפוי של הכיב העיקרי או בכאב וההגבלה התפקודית.

בין תופעות הלוואי שנצפו תחת הטיפול ב-Bosentan מציינים החוקרים בצקת פריפרית ועלייה באנזימי הכבד.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין טיפול ב-Bosentan ובין ירידה במספר הכיבים החדשים באצבעות בחולי SS, אך לטיפול לא נמצאה השפעה על ריפוי הכיבים הקיימים. לפיכך הם כותבים כי Bosentan עשוי לסייע לטיפול בחולי SS עם כיבים חוזרים באצבעות.

Ann Rheum Dis. 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה