טיפול פרוביוטי עשוי לקצר משך אירועי שלשולים חריפים (Cochrane Database Syst Rev)

במאמר חדש שפורסם ב-Cochrane Database of Systematic Reviews מדווחים חוקרים כי טיפול פרוביוטי עשוי לקצר משך שלשולים. אחד הממצאים הבולטים העולים מהסקירה הוא כי מרבית המחקרים מצאו כי טיפול פרוביוטי מפחית שלשולים. ההשפעה המועילה הייתה עקבית ומשמעותית בסוגי מחקרים שונים.

במטרה להעריך את ההשפעה של טיפול פרוביוטי בשלשולים זיהומיים חריפים, החוקרים ערכו חיפוש במחקרי Cochrane Infectious Diseases Group עד יולי 2010, מאגרי Cochrane Controlled Trials Register, MEDLINE (1986 עד יולי 2010), EMBASE (1988 עד יולי 2010) ומקורות של מחקרים וסקירות. הם גם יצרו קשר עם ארגונים ומומחים, וכן עם חברות תרופות המייצרות תכשירים פרוביוטיים.

הסקירה כללה מחקרים בהם נערכה השוואה בין טיפול פרוביוטי ספציפי ובין פלסבו או העדר טיפול פרוביוטי בחולים עם שלשולים חריפים מוכחים או חשודים למקור זיהומי. שני סוקרים בחנו באופן בלתי-תלוי את האיכות המתודולוגית של הנתונים מהמחקרים. יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו המשך הממוצע של השלשול, תדירות היציאות ביום השני לטיפול והמשך שלשולים לאחר ארבעה ימים.

מבין 63 המחקרים שענו על קריטריוני הסקירה וכללו 8014 משתתפים, 56 מחקרים כללו תינוקות וילדים קטנים. קיימת הטרוגניות מסוימת במחקרים בסיכון להטיה בהגדרות ששימשו לשלשול חריף ולתום מחלת השלשולים, הנסיבות, הפתוגנים שנבחנו, המינון ומאפייני המשתתפים.

למרות שהיקף ההשפעה היה שונה משמעותית בין מחקרים, טיפול פרוביוטי הפחית משמעותית את משך השלשולים הממוצע (הבדל ממוצע של 24.76 שעות). טיפול פרוביוטי הפחית שלשולים שנמשכו לפחות ארבעה ימים (יחס סיכון של 0.41) ותדירות היציאות ביום השני (הבדל ממוצע של 0.80). במחקרים שנסקרו, לא זוהה קשר בין טיפול פרוביוטי ובין תופעות לוואי משמעותיות.

מגבלות הסקירה כוללות את השונות הרבה באיכות המתודולוגית של המחקרים, הטרוגניות סטטיסטית בניתוח לפי תתי-קבוצות, שונות קלינית נרחבת בין המחקרים והעדר ניתוח עלות-תועלת.

ההבדל בגודל ההשפעה בין המחקרים לא הוסבר ע”י איכות המחקרים, הזנים הפרוביוטיים, מספר הזנים השונים, הויאביליות של הפתוגנים, מינון האורגניזמים, הגורמים לשלשולים או חומרת השלשולים, או אם המחקרים נערכו במדינות מפותחות או מתפתחות. ביחד עם טיפול רהידרציה, טיפול פרוביוטי נמצא בטוח עם תועלת ברורה לקיצור משך והפחתת תדירות היציאות בשלשולים זיהומיים חריפים. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. Published online November 10, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה