האם צריכת תה שחור ומוצרי חלב מפחיתה את היארעות סרטן הריאות? (מתוך כנס CHEST 2010)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-CHEST 2010: American College of Chest Physicians annual meeting עולה כי חלב ומוצריו עשויים להפחית את היארעות סרטן הריאות במעשנים, בעוד שבקרב אלו שאינם מעשנים עשויה צריכת תה שחור לעשות כן.

במחקר מקרה-ביקורת זה ביצעו החוקרים ראיונות אישיים עם 533 נשים הסובלות מסרטן ריאות ו-1,971 נבדקים בקבוצת ביקורת. בקרב מעשנים, נמצא כי ישנה השפעה מגנה לצריכת חלב ומוצריו (OR, 0.57; 95% CI = 0.35-0.94), ירקות (OR, 0.60; 95% CI = 0.40-0.91), תפוחים (OR, 0.69), יין (OR, 0.77) ופעילות גופנית (OR, 0.59; 95% CI = 0.42-0.83). לדבריהם, אף אחד מגורמים אלו לא נמצא כבעל השפעה מגנה בקרב אלו שאינם מעשנים.

מאידך, בקרב נבדקים שאינם מעשנים נמצא כי ישנה השפעה מגנה לצריכת תה שחור (OR, 0.66; 95% CI = 0.47-0.94), דבר שלא היה נכון עבור המעשנים.

כאשר ביקשו החוקרים להשוות את ההשפעות של מוצרי מזון ופעילות גופנית על הסיכון לסרטן הריאות בין מעשנים ולא-מעשנים, נצפו לדבריהם השפעות מובהקות סטטיסטית לתה שחור (p=0.005) ולחלב ומוצריו (p=0.047), בעוד שפעילות גופנית הראתה השפעה גבולית בלבד במובהקותה (p=0.077).

לדברי החוקרים, ישנם ככל הנראה מספר גורמים, כגון תזונה ופעילות גופנית, אשר ממלאים תפקיד מה בסיכון להתפתחות סרטן הריאה. מטבע הדברים, הם מוסיפים, גורמים גנטיים ממלאים אף הם תפקיד, אולם במחקרם זה בחרו להתמקד הגורמים הסביבתיים. הם מציינים כי ההשפעות התזונתיות שנצפו עשויות לרסן את השפעותיו המזיקות של העישון, אולם יש צורך לטענתם בהמשך המחקר בתחום על מנת לבחון קשר אפשרי שכזה.

מומחה בתחום מזכיר כי מחקרים קודמים בחנו את ההשפעה של צריכת תה שחור ותה ירוק על תאי סרטן בתרביות תאים. לטענתו, העובדה כי לתה שחור השפעה מגנה אינה מפתיעה, אולם ההשפעה של מוצרי חלב הינה פחות ברורה. הוא מדגיש כי מאתגר להדגים סיבתיות בהקשר זה, וכי קשר להסיק ממחקר כגון זה הנוכחי שמא המדובר למעשה במאפיין אחד של אנשים הנוהגים לצרוך מוצרי חלב, או לחילופין שמא המדובר במוצרי החלב עצמם.

בסך הכל, מסכם המומחה, תוצאות המחקר הנוכחי מחזקות את הסברה הרווחת לפיה תזונה מהווה גורם חשוב בהתפתחות סרטן, ובמיוחד בקרב מעשנים.

מתוך כנס ה-CHEST 2010: American College of Chest Physicians annual meeting אשר נערך בוונקובר בחודש נובמבר.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה