האם קיים קשר בין צריכת שומן ובשר אדום ובין עלייה בסיכון למחלות כבד? (מתוך Journal of the National Cancer Institute)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-8 בספטמבר 2010 של ה- Journal of the National Cancer Institute, עולה כי נמצא קשר בין צריכה גבוהה של שומן רווי ובשר אדום ובין עלייה בסיכון למחלת כבד כרונית ולקרצינומה הפטוצלולרית (Hepatocellular carcinoma, HCC).

החוקרים כותבים כי עד כה נערכו מעט מחקרים להערכת הקשר בין צריכת בשר ובין מחלה כבד כרונית ו-HCC. הם מסבירים כי קיימים מנגנונים רבים שעשויים להסביר קשר אפשרי שכזה, כולל תכולת שומן, ברזל אמינים הטרוציקליים ו-N-nitroso בבשר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין צריכת הבשר ובין הסיכון למחלת כבד כרונית ו-HCC.

החוקרים בדקו נתונים על משתתפים ממחקר ה- National Institutes of HealthAARP Diet and Health Study, שהינו מחקר פרוספקטיבי שכלל 495,006 משתתפים. בקרב מדגם זה הם זיהו 551 משתתפים עם מחלת כבד כרונית ו-338 משתתפים עם HCC. החוקרים בדקו את הקשר בין צריכת הבשר ובין הסיכון למחלת כבד כרונית ו-HCC, ע”י השוואה בין צריכת בשר בחמישון העליון לעומת צריכה בחמישון התחתון.

מתוצאות המחקר עולה כי נמצא נמצא קשר בין צריכת בשר לבן גבוהה ובין ירידה בסיכון למחלת כבד כרונית (HR 0.52, 95% CI 0.39-0.7) וירידה בסיכון ל-HCC (HR 0.52, 95% CI 0.36-0.77). לעומת זאת, צריכה גבוהה של בשר אדום נקשרה לסיכון מוגבר למחלת כבד כרונית (HR 2.59, 95% CI 1.86-3.61) וכן לסיכון מוגבר ל-HCC (HR 1.74, 95% CI 1.16-2.61).

החוקרים מוסיפים כי נמצא קשר בין צריכה גבוהה של שומן רווי ובין עלייה בסיכון למחלת כבד כרונית (HR 3.5, 95% CI 2.48-4.96) ו-HCC (HR 1.87, 95% CI 1.23-2.85), לעומת סוגי שומן אחרים. צריכת ברזל, בשר מעובד, ניטראטים וניטריטים נקשרה לעלייה בסיכון למחלת כבד כרונית, אך לא ל-HCC, ולא נמצא קשר בין אמינים הטרוציקליים ובין סיכון מוגבר למחלת כבד כרונית או HCC.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי לא היו זמינים נתונים על זיהום אפשרי של המשתתפים בהפטיטיס B או הפטיטיס C, הקשורים למחלת כבד כרונית ו-HCC. כמו כן, המדגם כלל בעיקר משתתפים לבנים, ועל כן קיים קושי להכליל את התוצאות על אוכלוסיות אחרות.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין צריכת בשר אדום ושומן רווי ובין עלייה בסיכון למחלת כבד כרונית ו-HCC, בעוד שצריכת בשר לבן נקשרה לירידה בסיכון זה.

J Natl Cancer Inst. 2010 Sep 8;102(17):1354-65

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

לדיון נוסף בנושא תוכלו לפנות לפורום e-Med HealthClub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה