דפוסי הדמיה מוחית קשורים לתחלואה נלווית בשיתוק מוחין (מתוך כנס ה- Child Neurology Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- Child Neurology Society, עולה כי ממצאי הדמיה מוחית עשויים לסייע בניבוי הופעת תחלואות נלוות בילדים עם שיתוק מוחין.

פגיעת חומר אפור עמוקה הייתה קשורה באופן מובהק עם תחלואה נלווית ספציפית נוכחות כישורי תקשורת לא מילוליים  – וכן גם עם מספר ממוצע גבוה יותר של כל התחלואות הנלוות שנבדקו במחקר הנוכחי.

לדברי החוקרים, עבור חולים רבים ומשפחותיהם, תחלואות נלוות עשויות לבטא את העומס העיקרי של מחלתם.  החל מ- 2004, המליצו האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה והחברה לנוירולוגית הילד על בדיקות הדמיה שגרתיות עבור חולי שיתוק מוחין.  זיהוי דפוסים הדמייתיים הקשורים בהתפתחות עתידית של תחלואות נלוות יסייע באיתור ילדים בסיכון ויקל על התערבויות פרטניות.

באמצעות שימוש במרשם קנדי, החוקרים זיהו 213 ילדים עם שיתוק מוחין, שלגביהם הי המידע הדמייתי זמין.

המחקר התמקד בחמש תחלואות נלוות ספציפיות: עיוורון קורטיקלי (21 נבדקים), פגיעה חמורה בשמיעה (27 נבדקים), כישורי תקשורת לא מילוליים (51 נבדקים), הזדקקות לזונדה באמצעות זונדה (18 נבדקים), ופרכוסים שלא בזמן חום ב- 12 החודשים האחרונים (38 נבדקים).

החוקרים מציינים כי יותר מחצית מן החולים שאובחנו כבעלי פגיעה עמוקה בחומר האפור היו בעלי כישורי תקשורת לא מילוליים בלבד (5 מתוך 9; P ≤ .05).  פגיעה עמוקה בחומר האפור הוגדרה במחקר כהפרעה באות או אובדן נפח בחומר האפור התת קורטיקלי.

החוקרים מסבירים כי תקשורת דורשת רשתות נוירונליות סבוכות, כולל חומר אפור עמוק, על כן ניתן להניח כי תקשורת מילולית עשויה להפגע בפגיעה עמוקה בחומר האפור.

בנוסף, בדקו החוקרים את המספר הממוצע של כלל התחלואות הנלוות עבור כל בדיקת הדמיה מוחית ומצאו כי לרוב הילדים היה עד מצב נלווה אחד, בעוד שפגיעה עמוקה בחומר האפור נקשרה במספר ממוצע גבוה יותר של תחלואות נלוות (ממוצע, 1.67).

החוקרים מקווים כי ממצאיהם יסייעו בניבוי טוב יותר של תחלואות נלוות עבור ילדים הלוקים בשיתוק מוחין, וכך יכוונו התערבויות מוקדמות מתאימות.

מתוך כנס ה- Child Neurology Society, שנערך באוקטובר 2010, בפרובידנס, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה