פעילות גופנית חשובה לצפיפות העצם בקשישים עם השמנה הנמצאים בדיאטה (מתוך כנס ה-ASBMR)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR) עולה כי בקשישים עם השמנה הנמצאים בדיאטה להורדת משקל, פעילות גופנית נקשרה לירידה באיבוד העצם.

החוקרים מציינים כי בקרב מבוגרים עם השמנה, ירידה במשקל מסייעת לטיפול בגורמי הסיכון למחלות מטבוליות ולמחלת לב כלילית. עם זאת, ירידה במשקל עלולה לגרום לאיבוד עצם ולהגביר את הסיכון לשברים.

המחקר נמשך שנה, וכלל 107 משתתפים מבוגרים מגיל 65 שנה בעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה מ-30 ק”ג/מ2. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי ל-1 מ-4 קבוצות טיפול: דיאטה בלבד, פעילות גופנית בלבד, דיאטה בשילוב עם פעילות גופנית, וקבוצת ביקורת שכללה ייעוץ על אורח חיים בריא. כמו כן קיבלו כל משתתפי המחקר תוסף סידן במינון 1,200-1,500 מ”ג ליום ותוסף ויטמין D במינון 1000 IU.

החוקרים מדווחים כי לאחר שנה, משתתפים בקבוצת הדיאטה איבדו כ-4.5 ק”ג ממשקלם, לעומת ירידה של 4 ק”ג בממוצע בקבוצת הדיאטה בשילוב עם פעילות גופנית. בקבוצת הפעילות הגופנית וקבוצת הביקורת לא נצפתה ירידה במשקל.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת הדיאטה נצפתה ירידה של 2.3% בצפיפות העצם הכוללת של הירך, שנותרה ללא שינוי בקבוצת הביקורת (p<0.05). עם זאת, בקבוצת הפעילות הגופנית נצפתה עלייה של 1.3% בצפיפות העצם הכוללת של הירך, ובקבוצת הדיאטה בשילוב עם פעילות גופנית וקבוצת הביקורת לא נצפה שינוי בצפיפות העצם.

החוקרים כותבים כי בקבוצת הדיאטה נצפתה עלייה מובהקת בסמני ספיגת ויצירת עצם, כולל C-terminal telopeptide of type 1 collagen (CTx), N-terminal propeptide of type 1 collagen (PINP) ו- Osteocalcin, בהשוואה לקבוצת הביקורת. לעומת זאת, בקבוצת הפעילות הגופנית נצפתה ירידה בסמנים אלו, ובקבוצת הדיאטה בשילוב עם פעילות גופנית וקבוצת הביקורת לא נצפה שינוי מובהק בסמנים שנבדקו.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי פעילות גופנית עשויה למנוע איבוד עצם, ומגבירה את שחלוף העצם במהלך דיאטה לירידה במשקל. לפיכך הם ממליצים לכלול פעילות גופנית במסגרת תוכניות הדיאטה המיועדות לקשישים.

החוקרים מציינים כי תיתכן היענות ירודה לפעילות גופנית בקשישים עם השמנת יתר, ומדגישים כי יש להתאים את האימון לכל מטופל על מנת למנוע סיבוכים.

מומחה שהשתתף בכנס ציין כי הממצאים מדגישים את החשיבות של פעילות גופנית כחלק בלתי נפרד מתכניות לירידה במשקל.

מתוך הכנס American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR) 2010 .

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה