קשר בין טיפול הורמונאלי חלופי ובין סיכון לאבני כליה (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אוקטובר 2010 של ה- Archives of Internal Medicine, עולה כי נמצא קשר בין טיפול הורמונאלי חלופי באסטרוגן ובין סיכון מוגבר לאבני כליה בנשים בריאות לאחר המנופאוזה.

לדברי החוקרים, במחקרים תצפיתיים שבדקו את הקשר בין אסטרוגן ובין אבני כליה נמצאו תוצאות לא-עקביות, ועד כה לא נערכו מחקרים אקראיים-מבוקרים בנושא. הם מסבירים כי תהליך היצירה של אבני כליה מושפע מגורמים רבים ושונים, ועל כן קיים קושי להעריך את ההשפעה של אסטרוגן על יצירת אבני הכליה במחקרים תצפיתיים.

החוקרים בדקו נתונים על משתתפות ממחקרי ה- Women’s Health Initiative (WHI) שבדקו את הטיפול באסטרוגן בלבד ובאסטרוגן עם פרוגסטין. המדגם כלל 10,739 נשים לאחר מנופאוזה שעברו כריתת רחם, וחולקו באקראי לקבלת Conjugated equine estrogen (CEE) במינון 0.625 מ”ג/יום או פלסבו, וכן 16,608 נשים דומות שחולקו באקראי לקבלת CEE עם Medroxyprogesterone acetate במינון 2.5 מ”ג/יום, או פלסבו. משך המעקב היה 7.1 שנים במחקר ה-CEE ו-5.6 שנים במחקר שבדק טיפול משולב באסטרוגן ופרוגסטין.

החוקרים מציינים כי המאפיינים הדמוגרפיים וגורמי הסיכון לאבני כליה היו דומים בין קבוצות הטיפול והפלסבו. מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין טיפול באסטרוגן ובין סיכון מוגבר לאבני כליה (HR 1.21, 95% CI 1.03-1.44). כאשר לא נכללו בניתוח הנתונים נשים שהפסיקו את הטיפול באסטרוגן, עלה הסיכון עוד יותר (HR 1.39, 95% CI 1.08-1.78).

עם זאת, החוקרים מדווחים כי תוספת של פרוגסטין לטיפול באסטרוגן לא הגבירה את הסיכון לאבני כליה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי ההיארעות של אבני כליה נקבעה על סמך דיווח עצמי של המשתתפות, וכי קיים קושי להכליל את ממצאי המחקר על נשים שנוטלות טיפול הורמונאלי מסוגים אחרים.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין טיפול באסטרוגן ובין סיכון מוגבר לאבני כליה בנשים בריאות לאחר המנופאוזה. החוקרים ממליצים לקחת בחשבון את הממצאים בעת קבלת החלטה על מתן טיפול באסטרוגן לנשים לאחר מנופאוזה, אך מדגישים כי בשלב זה לא ברור מהו המנגנון העומד בבסיס הקשר.

Arch Intern Med. 2010;170:1678-1685

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה