היפראוריצמיה עשויה להעלות את הסיכון ליתר לחץ דם בעתיד (מתוך ה- Arthritis Care & Rheumatism)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות אנאליזה שפורסמה בירחון Arthritis Care & Rheumatism, עולה כי מבוגרים עם לחץ דם תקין והיפראוריצמיה מצויים בסיכון מוגבר לפתח יתר לחץ דם, ללא קשר לגורמי הסיכון הידועים ליתר לחץ דם.

החוקרים מציינים כי ידוע מזה שנים רבות כי אלו עם רמות גבוהות של חומצה אורית נוטים לפתח יתר לחץ דם, והמחקר הנוכחי מאושש קשר זה.

יחד עם זאת, אין המחקר מוכיח כי היפראוריצמיה גורמת ליתר לחץ דם קשר זה דורש מחקרים נוספים על מנת לקבל תוקף.

האנאליזה הנוכחית כללה 18 מחקרי עוקבה שבדקו 55,607 נבדקים ללא יתר לחץ דם בגיוסם למחקר.  במהלך מעקב שנע בין 3 עד 21 שנים, היפראוריצמיה נקשרה ביחס סיכון מותאם של 1.41 עבור היארעות יתר לחץ דם.

הסיכון הכללי לפתח יתר לחץ דם גבר ב- 13% עבור כל עלייה של 1 מ”ג/ד”ל ברמות החומצה האורית בדם.

עבור האנאליזה הנוכחית הגדירו החוקרים היפראוריצמיה כרמות חומצה אורית בדם של 6.8 מ”ג/ד”ל.  יחד עם זאת, המחקרים המקוריים דיווחו על סיכון גובר של יתר לחץ דם עם רמות גוברות של חומצה אורית בדם דבר המצביע על קשר שהוא ככל הנראה לינארי, ולא תלוי בסף ספציפי.

הסיכון היה משמעותית גבוה יותר בנבדקים צעירים יותר (p = 0.02), ונטה להיות גבוה יותר בנשים (p = 0.059).  בשני מחקרים, הסיכון נטה להיות גבוה יותר בשחורים.

החוקרים מאמינים כי הקשר בין היפראוריצמיה ויתר לחץ דם עשוי לערב מסלולים של NO (nitric oxide) ורנין-אנגיוטנסין.  חומצה אורית עשויה להוביל לאי תפקוד של תאי אנדותל דרך האנזים nitric oxide synthetase וכך לגרות פרוליפרצית תאי דריר חלק בכלי הדם.  חומצה אורית עשויה גם לגרות באופן ישיר את מערכת הרנין-אנגיוטנסין.

בשלב זה נדרשים מחקרים נוספים בהקצאה אקראית על מנת להעריך את ההשפעות של תרופות המורידות רמות של חומצה אורית בדם על מניעת יתר לחץ דם או טיפול בו, תוך תשומת לב לקבוצות גיל ומין.

Arthritis Care Rheum

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה