מדיטציה להקלה על עייפות ודיכאון בחולי טרשת נפוצה (Neurology)

מתוצאות המחקר האקראי-מבוקר הגדול ביותר להערכת טיפולי גוף-נפש בחולים עם טרשת נפוצה עולה כי יש עדויות לפיהן מדיטציה עשויה לסייע לחולים הסובלים מעייפות, דיכאון וקשיים אחרים הנלווים לעיתים קרובות למחלה.

לעיתים קרובות, חולים עם טרשת נפוצה נאלצים להתמודד עם אתגרים לא-פשוטים, המשפיעים על העבודה שלהם, הביטחון הכלכלי, התחביבים והפעילויות החברתיות שלהם, וכן על מערכת היחסים שלהם. יתרה מזאת, גם לפחד מפני התסמינים הגופניים והמוגבלות בהווה או בעתיד, יש השפעה רבה על החולים.

לרוע המזל, הטיפולים המסייעים בהאטת התקדמות המחלה אינם משפיעים רבות על איכות החיים של החולים.

במסגרת המחקר הנוכחי פיתחו החוקרים קורס בן שמונה שבועות, בנושא מדיטציה (Mindfulness Meditation). הקורס התמקד בתרגילים גופניים ונפשיים שנועדו לפתח מודעות לא-שיפוטית לרגע הנתון. ההדרכה כללה קורסים שבועיים שנמשכו 2.5 שעות ו-40 דקות של תרגילי-בית בכל יום.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 150 חולי טרשת נפוצה לתרגילי מדיטציה או טיפול תרופתי שגרתי כנגד טרשת נפוצה. החוקרים ביקשו להעריך את ההשפעה של טיפולים אלו על העייפות, הדיכאון ואיכות החיים של חולים אלו. בנוסף, החוקרים העריכו את ההשפעה על חרדה.

מהתוצאות עולה כי חל שיפור בכל המדדים שנבחנו, למעט תחושת התנועתיות של הגפיים בקרב חולים שחולקו לטיפול מדיטציה. לא רק שהשיפור היה גדול יותר מזה שזוהה בקבוצת הביקורת, אלא תועדה גם ירידה קטנה יותר במדדי הממוצע בחולים שקיבלו טיפול סטנדרטי, עדות לתחושת החמרה בקבוצת הביקורת.

בקרב חולים עם מדדים גרועים יותר להערכת דיכאון, עייפות וחרדה, השיפור היה אף גדול יותר.

שיעורי ההשתתפות בשיעורי המדיטציה היו גבוהים מאוד (92%), עם שביעות רצון גבוהה מצד המשתתפים. מעטים פרשו מהקורס (5%).

מומחים בתחום מציינים כי מחקרים קודמים שבחנו את התועלת של מדיטציה ויוגה בחולי טרשת נפוצה, הדגימו שיפור במדדי כאב, עייפות, תפקוד מנטאלי וחלק ממדדי איכות החיים.

Neurology. 2010;75:1141-1149

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה