בשישים השנים האחרונות חלה עלייה מתמדת בשרידות בחולות סרטן השד (מתוך כנס Breast Cancer Symposium)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-Breast Cancer Symposium השנתי עולה כי חלה עלייה עקבית בשרידות של חולות סרטן השד בששת העשורים האחרונים.

החוקרים סקרו גיליונות רפואיים מהמרכז הרפואי M.D. Anderson Cancer Center ביוסטון, טקסס, ומצאו לדבריהם שינוי דרמטי לאורך השנים במהלך הטבעי של המחלה. באם מטופלים כנדרש, הם מסבירים, לחולים סיכוי טוב משמעותית לשרוד את סרטן השד כיום בהשוואה לכפי שהיה לפני עשרים או שלושים שנים, ואפילו לפני עשור, וזאת מאחר והטיפולים במחלה מתפתחים ומשתפרים כל העת.

מומחית בתחום אשר נכחה בכנס והגיבה לפרסום הדברים מציינת כי המדובר בסקירה אלגנטית של גיליונות רפואיים של חולים במרכז רפואי יחיד, אשר מעידה על שיפורים משמעותיים בשרידות סרטן השד לאורך השנים האחרונות. על אף שמקור הנתונים במרכז יחיד, טוענים החוקרים כי השיפורים שנצפו בשרידות ניתנים להכללה גם ביחס למרכזים רפואיים אחרים ולקהילה בכלל.

בעבודתם זו בחנו החוקרים גיליונות רפואיים החל משנת 1944 עם סך של קרוב ל-57,000 חולות עם סרטן השד. הם מציינים כי 12,809 מהן עברו טיפול ראשוני במרכז הרפואי, וכי העוקבה כולה חולקה לשלושה שלבי סרטן כלליים- מקומי, אזורי ומרוחק (גרורתי). בהמשך חישבו החוקרים את שיעורי השרידות לעשר שנים בכל קבוצה.

החוקרים מצאו כי השיפורים בשרידות נצפו בכל שלב של המחלה, וכי בחלק מהמקרים השינוי היה דרמטי. כך למשל, בקרב נשים עם סרטן שד אזורי בין השנים 1944-1954, רק 16.2% נותרו בחיים עשר שנים מאוחר יותר, וזאת בהשוואה ל-74% בעשור האחרון שנבדק (1995-2004).

לדברי החוקרים, שיפורים אלו הינם הודות למספר גורמים, לרבות אבחנה מוקדמת יותר של המחלה וגישה טיפולית משולבת לפיה מציעים למטופלת המצויה בסיכון גבוה להישנות טיפול סיסטמי, גם אם ההתייצגות הראשונית של המחלה הינה מקומית. המומחית מוסיפה כי נתוניהם מראים שרק אחת מכל ארבע נשים בממוצע נותרה בחיים כעבור עשר שנות מעקב בשנות החמישים של המאה הקודמת, בעוד שיחס זה עמד על שלוש מכל ארבע נשים בעשור האחרון. הטיפול בחולות סרטן השד התקדם בקצב מהיר, היא מסכמת.

מתוך כנס ה-Breast Cancer Symposium השנתי אשר נערך מטעם ה-American Society for Clinical Oncology (ASCO) בוושינגטון DC בחודש אוקטובר 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה