בדיקת דם חדשה עשויה לסייע בזיהוי סרטן הריאה (מתוך Annals of Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מזה שנה מצויה בשימוש בארצות הברית בדיקת דם חדשה אשר מפתחיה טוענים כי עשויה לסייע בזיהוי סרטן הריאות, וצפויה להגיע לאירופה בקרוב. החברה המייצרת מדווחת כי הבדיקה מיועדת לאוכלוסיות המצויות בסיכון גבוה למחלה זו, דוגמת מעשנים כבדים, וכי מהווה דרך לאיתורה בשלב מוקדם, בעודה ניתנת עדיין לטיפול. עם זאת, מומחים אשר נתבקשו לחוות דעתם ביחס לבדיקה החדשה ציינו כי אינם מתרשמים מהמידע אשר הצטבר אודותיה עד כה.

הבדיקה החדשה, המכונה EarlyCDT-Lung פרי הפיתוח של חברת Oncoimmune, בודקת את נוכחותם של נוגדנים לשישה אנטיגנים הקשורים בסרטן, והם p53, NY-ESO-1, CAGE, Gbu4-5, Annexin1 ו-SOX2. לדברי החברה המפתחת, הבדיקה הינה פחות רגישה בהשוואה לטומוגרפיה ממוחשבת (CT), אולם עשויה לזהות גידולים קטנים יותר ופחות מתקדמים והינה בעלת סגוליות רבה יותר.

לדברי היועץ המדעי של החברה, מחקר שנערך ב-Mayo Clinic מצא כי בדיקת CT ראשונה זיהתה נודולים ב-51% מהנבדקים המצויים בסיכון גבוה, אולם בדיקות נוספות העלו כי רק 1 מ-37 המקרים אכן היה סרטן ריאה. בהשוואה לכך, הוא מציין כי בדיקת ה-Early-CDT-Lung זיהתה נודולים ב-10% מאוכלוסיה בסיכון גבוה, וכי בדיקות נוספות הראו כי 1 מבין 11 היה סרטן. המומחה מדגיש כי בדיקת הדם האמורה לא נועדה להחליף את סריקת ה-CT, וכי יש לעשות שילוב של שתי הבדיקות גם יחד.

בחינה של התוקף הקליני של בדיקת הדם בשלוש עוקבות של חולים עם סרטן ריאה חדש דווחה במחקר של אותו מומחה בגיליון יולי של ירחון Annals of Oncology. לדבריו, אפילו בהערכה השמרנית ביותר של סרטן ריאה סמוי, פאנל הנוגדנים שנבדק עשוי לזהות 40% מהמקרים של סרטן ריאה ראשוני, כולל שלבים מוקדמים של המחלה, עם רגישות של 90% אל מול נבדקים בקבוצת ביקורת המותאמים על פי גיל, מין והיסטורית עישון.

החוקרים העומדים מאחורי המחקר, אשר כאמור מועסקים בחלקם על ידי החברה המפתחת, טוענים כי הרגישות של 40% והסגוליות של 90% דומים לאלו של ממוגרפיה המבוצעת בנשים צעירות בסיכון גבוה. עם זאת, ההיארעות של סרטן הריאה במעשנים כבדים הינה לדבריהם גבוהה לפחות פי 3 מההיארעות של סרטן השד בנשים צעירות בסיכון גבוה, ושיעור התמותה של סרטן הריאה נע בין 85% ו-95%.

מומחה אשר נתבקש לחוות דעה ביחס לבדיקה מציין כי אינו מתרשם מהתוצאות. לדבריו, על אף שהמחקר מציג מידע מעניין, הוא אינו משוכנע מאמיתות המסקנות. לדבריו, במחקר נכלל ערב-רב של שלבים שונים של סרטן הריאה במספר קטן יחסית של חולים, ורווח בר סמך רחב מעלה ספק ביחס למסקנותיו. בנוסף, הערכת התוצאות נפגעת במידת מה בשל ניגוד אינטרסים של הכותבים, הוא טוען. המומחה מציין כי הערכה ביולוגית תהיה חיונית בהגדרת קבוצות סיכון ובהכוונת הטיפול וקביעת הפרוגנוזה בעתיד, אולם לדבריו זהו עדיין לא המקרה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה