לראשונה בישראל הדור החדש של לב מלאכותי הושתל בבית החולים כרמל.

מדובר בלב טיטניום קטן ומתקדם במשקל 140 ג”ר בלבד המושתל כולו בתוך בית החזה. המושתל בן ה 74 הינו מושתל הלב המלאכותי המבוגר ביותר בישראל והוא קיבל את הלב המלאכותי החדש ליום ההולדת שלו שחל בתחילת השנה החדשה.

כבר כמעט חודשיים שרונן בן ה 74 שכב במחלקה הקרדיולוגית של בית החולים כרמל כשטובי מומחי הלב סביבו במטרה לאזן את אי ספיקת הלב החמורה שלו, והמצב לא משתפר.

” רונן סבל מאי ספיקת לב אקוטית וקשה מסביר ד”ר עופר אמיר מנהל היחידה לאי ספיקת לב בבית החולים כרמל ובמחוז חיפה של הכללית. מצבו התדרדר עד לתפקוד לבבי של 15% והוא כמעט כבר לא הגיב לשום תרופה “.

” אחרי התקף הלב האחרון שלי עברתי השתלת קוצב לב, עברתי היפוך קצב, אבל זה לא שיפר את מצבי, והרגשתי איך אני הולך ומתדרד לאט לאט, מספר רונן תושב הצפון ממיטת חוליו.

בשנה האחרונה המצב החמיר יותר ועל כל כמה צעדים שהלכתי קיבלתי התקפי קוצר נשימה מאוד קשים והרגשתי שאני כבר לא מסוגל לתפקד עוד “.

ואכן בהתייעצות עם בכירי הקרדיולוגים של בית החולים כרמל בינהם פרופ’ בזיל לואיס מנהל המחלקה הקרדיולוגית ד”ר עופר אמיר מנהל היחידה לאי ספיקת לב ד”ר אריק עדן מנהל יחידה במערך ההרדמה  ומנהל המחלקה לניתוחי לב בכרמל פרופ’ דן ערבות הוחלט שאין מנוס ורק השתלת לב מלאכותי תוכל להציל את רונן.

“ההחלטה ללכת להשתלת לב מלאכותי בחולה בין 74 אינה החלטה קלה אומר פרופ’ דן ערבות שניתח את רונן, מדובר בחולה המושתל המבוגר ביותר בישראל ומהמושתלים המבוגרים בעולם, שעוברים השתלה לטווח ארוך ולא כגישור להשתלת לב אנושי.

גם עבור רונן ההחלטה לא היתה קלה, כמי שמכיר מהעבר היטב את מסדרונות הכנסת והשלטון בישראל, רונן לא מיהר להסכים לניתוח, הוא התייעץ עם מומחים מהארץ ומהעולם אבל הזמן שעבר המחיש לו ששעון החול הולך ואוזל  וכדאי לו להזדרז אם הוא רוצה להמשיך לחיות.

כדי להקל על רונן את קבלת ההחלטה על ההשתלה,הוא נפגש לבקשתו עם 2 מושתלי הלב המלאכותי שעברו יחד את ניתוח ההשתלה בבית החולים כרמל לפני מספר חודשים.

“הפגישה איתם עזרה לי מאוד אמר רונן ראיתי איך הם מתפקדים ונרגעתי. לאחר התייעצויות אחרונות עם המשפחה הקרובה החלטתי שהולכים על ניתוח ההשתלה בכרמל “.

בניתוח המורכב שערך יותר מ5 שעות, השתיל פרופ’ דן ערבות את הלב המלאכותי החדש מסוג

HeartWare. הלב המלאכותי שואב את הדם מהחדר השמאלי של הלב ובצורה צינטרפוגלית ובעזרת מגנטים חזקים המותקנים בתוכו הוא מזריק את הדם ישירות לאבי העורקים במהירות של 2700 סיבובי מנוע לדקה.

“היתרון הגדול של הלב הקטן הזה מסביר פרופ’ ערבות היא ביכולת שלו לשמור את מרכיבי הדם שלא יתפרקו במהלך הדחיפה והיניקה. השמירה של הלב המלאכותי על שלמות טסיות הדם והכדוריות האדומות היא קריטית וקרדינלית בטיפול בחולה ובהחלמה שלו”. מסביר פרופ’ ערבות.

הלב החדש שהושתל לראשונה בארץ בבית החולים כרמל שייך לדור החדש של הלבבות המלאכותיים בעולם והוא שוקל  140 ג”ר בלבד, הגודל שלו הוא רק כמטבע גדול, וכל כולו מוכנס לתוך בית החזה. את האנרגיה ללב המלאכותי מספקים סוללות קטנות ונטענות המורכבות על תיק צד קטן, איתו יכול החולה ללכת ולחזור לתפקוד רגיל.

“הניתוח הזה מהווה קפיצת מדרגה נוספת וחשובה בישראל בכל הקשור להשתלות לב מלאכותי אומרת ד”ר חן שפירא מנהלת בית החולים כרמל. בעוד זמן ממש לא רחוק נוכל להפרד סופית מהכבלים המחברים את הלב המלאכותי למקור האנרגיה שלו, והטכנולוגיה החדשה תוכל להטעין את הלב המלאכותי מחוץ לגוף החולה באמצעות השראת אנרגיה מבחוץ. כך נוכל לתת תשובה ומזור להרבה יותר חולי לב קשים המחכים להשתלת לב אדם שלא מגיעה.

בישראל של 2010 ממתינים עשרות חולים להשתלת לב אדם שלא מגיעה, ורבים מהם מסיימים את חייהם בהמתנה הארוכה עקב המחסור בהשתלת איברים בישראל.

רונן עבר את הניתוח בהצלחה הוא כבר יושב היום על הכסא במחלקה קורא עיתונים מדבר וצוחק עם הצוות הרפואי.

“אני מרגיש היום הרבה יותר טוב אומר רונן, כל יום שחולף אני מתחזק ומרגיש איך המערכות שלי בגוף חוזרות לחיים וזה עושה אותי מאושר. אני רוצה להודות לכל חברי הקיבוץ שתומכים בי, לכל חבריי מהצנחנים שלא עוזבים אותי, והכי הרבה אני רוצה להודות לצוות הנהדר של בית חולים כרמל שהביאו לי את המתנה הכי טובה לשנה החדשה.

הם הביאו לי לב חדש וחיים חדשים ועל כך אין לי מילים להודות להם “, מסכם רונן בחיוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה