מטה אנליזה חדשה משווה תוצאות בין שתי גישות לתיקון מיופיה (מתוך Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון אוגוסט של ירחון Opthalmology עולה כי שני סוגים של תיקון הראייה באמצעות לייזר המשמשים לעיתים כחלופה ל-LASIK מראים ככל הנראה תוצאות דומות באנשים הסובלים ממיופיה.

לדברי החוקרים, עבודתם זו מאשרת את תוצאותיהם של מחקרים קטנים יותר בתחום המציעים כי החולים מרוויחים פחות או יותר באותה המידה בעקבות כל אחת משתי הפעולות- והן קראטקטומיה פוטורפרקטיבית (Photorefractive keratectomy, PRK) ו-Laser-assisted subepithelial keratectomy (LASEK). זו האחרונה, הם מסבירים, הינה שיטה חדשה יחסית השונה מפעולת ה-Laser-assisted in situ keratomileusis (LASIK) הרווחת יותר.

החוקרים מציינים כי מאז הוצגה בארצות הברית בשנות התשעים של המאה הקודמת, הפכה LASIK לשיטה הניתוחית הרווחת ביותר בשימוש לתיקון מיופיה, היפראופיה ואסטיגמטיזם. עם זאת, PRK ו-LASEK מהוות שתיהן אפשרויות טיפוליות עבור אנשים עבורם קיימות התוויות-נגד לביצוע LASIK, כגון קרנית דקה באופן יחסי.

בדומה ל-LASIK, שתי הפעולות משפרות את הראייה תוך שימוש בלייזר על מנת לעצב מחדש את השכבה האמצעית של הקרנית. ההבדל העקרוני בין שלוש הגישות, מבהירים החוקרים, הינו באופן בו מטפלים בשכבה החיצונית של הקרנית.

בשיטת ה-LASIK הרווחת, מוסר מתלה דק של רקמה על מנת להשיג גישה לשכבה המרכזית של הקרנית, ובתום הניתוח מוחזר המתלה למקומו. ב-PRK, אשר הופיע בשנות השמונים, לא קיים מתלה- כי אם מוסרת השכבה העליונה ביותר של הקרנית, וזו נוצרת מחדש באופן טבעי לאחר הניתוח.

שיטת ה-LASEK, אשר מצויה בשימוש מזה כעשור, משלבת מרכיבים מ-PRK ומ-LASIK. בדומה לזו האחרונה, המנתח יוצר מתלה של רקמת קרנית אולם דקה יותר, וזאת באמצעות להב מיקרוכירוגית ותמיסת אלכוהול.

בהשוואה ל-PRK, אנשים אשר עוברים LASIK בשיטה המקובלת נוטים לסבול מפחות כאב בתר-ניתוחי ולהראות זמן התאוששות קצר יותר: ב-LASIK, פעמים רבות לחולים יש ראייה טובה למחרת הניתוח, בעוד שב-PRK החלמת הקרנית לוקחת באופן טיפוסי מספר ימים, ולעיתים החולים זקוקים לכשבוע עד להשגת ראייה חדה.

לפיכך, טוענים החוקרים, ברמה התיאורטית עשוי להיות יתרון נוסף לשיטת ה-LASEK על פני PRK בכל הנוגע לזמן ההתאוששות ולכאב הבתר-ניתוחי. ואולם, במטה-אנליזה שביצעו ובה תריסר מחקרים אשר פורסמו בנושא מאז שנת 2001, הם מצאו כי עיניים שטופלו ב-PRK ואלו שטופלו ב-LASEK אינן מראות הבדלים ביחס לשיפור בראייה, כאב בתר-ניתוחי או זמן ההתאוששות.

המחקרים אשר נכללו בניתוח-על זה היו קטנים יחסית, מציינים החוקרים, עם סך כולל של 542 חולים. עשרה מהמחקרים היו מחקרים קליניים בהם חולים שעינם האחת הוקצתה אקראית לעבור טיפול ב-PRK והשנייה ב-LASEK.

כששילבו החוקרים את תוצאות המחקרים השונים, נמצא כי שתי השיטות הראו זמן התאוששות של כשלושה עד ארבעה ימים. בנוסף, מדדי הכאב הבתר-ניתוחי היו אף הם דומים בין העיניים שטופלו ב-PRK ובין אלו שטופלו ב-LASEK.

החוקרים מוסיפים כי שיעור השיפור בראייה הייתה דומה אף היא. בששת המחקרים אשר דיווחו על שיעור החולים אשר השיגו ראייה של 20/20 לכל הפחות, 197 מבין 320 עיניים שטופלו ב-PRK הראו שיפור שכזה, לעומת 204 מבין 314 עיניים שטופלו ב-LASEK, הבדל שלא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית. לדבריהם, במרבית העיניים הושגה ראייה של 20/40 לכל הפחות.

מומחה בתחום ודובר ה-American Academy of Opthalmology אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי המחקר הנוכחי מאשר את אשר היו סבורים מרבית הקלינאים. לדבריו, כאשר הוצגה לראשונה שיטת ה-LASEK, הייתה מחשבה כי עשויה להתחרות ב-LASIK. הרעיון של שילוב מרכיבים מ-PRK ומ-LASIK נבע מכך שהדבר עשוי לצמצם את מגבלותיהן של כל אחת מהפעולות, כמו זמן ההתאוששות הארוך ב-PRK והסיכון המוגבר לעין יבשה ב-LASIK. ואולם, נראה כי LASEK ו-PRK הינן ברות השוואה בתוצאותיהן, הוא מסביר.

ההבדל היחיד אשר נצפה במחקר הנוכחי הינו כי עיניים שטופלו ב-PRK הראו סיכון רב יותר לעכירות הקרנית (Corneal haze) בחודשים הראשונים לאחר הניתוח, אם כי לא כך היה בתום שישה חודשי מעקב. עם זאת, המומחה מציין כי המחקרים אשר נכללו בניתוח זה עירבו טכניקות ישנות יותר של ביצוע PRK, בעוד שהתקדמויות רצנטיות בפעולה זו מצמצמות ככל הנראה סיכון זה. לדבריו, השורה התחתונה עבור חולים הזקוקים לחלופה ל-LASIK הינה כי PRK ו-LASEK תבאנה ככל הנראה לאותן התוצאות. כמו כן, מחירן דומה.

העלות של תיקון הראייה בלייזר נעה בתחום רחב בארצות הברית: באזור עירוני עשוי ניתוח LASIK לעלות בסביבות 2,000 עד 2,500 דולר לעין, מציין המומחה, בעוד ש-PRK ו-LASEK יעלו ככל הנראה כמה מאות דולרים פחות מכך.

בנוסף, שתי הפעולות חולקות במידה רבה את תופעות הלוואי והחסרונות, טוען המומחה, כגון בעיות עם ראיית הלילה לרבות נצנוץ (glare) והילה, וירידה בחדות בראייה בהשוואה למה שחווה החולה טרם הניתוח עם עדשות מתקנות.

Ophthalmology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • בדיקת FDG-PET/CT מצמצמת היקף ניתוחים מיותרים בחולים עם ממאירות ראש וצוואר (Radiotherapy and Oncology)

    בדיקת FDG-PET/CT מצמצמת היקף ניתוחים מיותרים בחולים עם ממאירות ראש וצוואר (Radiotherapy and Oncology)

    בחולים עם קרצינומה של תאי קשקש של הראש והצוואר, השלמת בדיקת FDG-PET/CT להערכת התגובה לטיפול כימו-קרינתי מעלה משמעותית את הדיוק בזיהוי חולים בהם תתכן תועלת לניתוח הצלה לדיסקציה צווארית, עם הפחתת מספר החולים המופנים לניתוח מיותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiotherapy and Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בדיקת FDG-PET/CT משמשת יותר […]

  • חיבור למד סוכר רציף מלווה בירידה ממושכת בריכוז המוגלובין מסוכרר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA)

    חיבור למד סוכר רציף מלווה בירידה ממושכת בריכוז המוגלובין מסוכרר במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 חלה ירידה בריכוז המוגלובין מסוכרר בתוך שלושה חודשים מהתחלת ניטור באמצעות מד סוכר רציף, ללא תלות בטיפול באינסולין, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו ניצוח רטרוספקטיבי של נתונים ממאגר Optum Market Clarity Database והתמקדו במבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם סוכרת מסוג 2, אשר החלו […]

  • דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    דלקת ענביה בילדים מלווה בסיכון מוגבר לקטרקט (JAMA Network Open)

    בילדים עם אבחנה של דלקת ענביה (Uveitis) סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות קטרקט, בהשוואה לאלו ללא התהליך הדלקתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. הסיכון המוגבר נותר על כנו לאורך תקופות מעקב שונות ובקבוצות שונות לפי גיל, מין ומוצא אתני. מחקר העוקבה התבסס על נתונים ממאגר TriNetX וכלל ילדים עם וללא […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • הקשר בין רגישות לניגודיות לנזק המבני בגלאוקומה פתוחת זווית ראשונית, פרופ' מרדכי רוזנר

    הקשר בין רגישות לניגודיות לנזק המבני בגלאוקומה פתוחת זווית ראשונית, פרופ' מרדכי רוזנר

    גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית Primary open-angle glaucoma (POAG) היא סוג הגלאוקומה השכיח ביותר. בדיקה ומניעה של פגיעה בראייה במהלך כל החיים הינה אסטרטגיית הטיפול העיקרית במחלה זו. נזק לשדה הראייה הינו המאפיין הקליני של POAG, אולם נזק כזה אינני מספיק כדי להסביר את כל הפגיעות הראייתיות בגלאוקומה. במיוחד בגלאוקומה מתקדמת, לחולים יש קושי לשתף פעולה […]

  • טיפול אנטיביוטי סלקטיבי מונע מפחית שיעור זיהומים לאחר ניתוח עיני (JAMA Ophthalmol)

    טיפול אנטיביוטי סלקטיבי מונע מפחית שיעור זיהומים לאחר ניתוח עיני (JAMA Ophthalmol)

    השילוב של טיפול אנטיביוטי תוך-עיני סלקטיבי עם 1% Povidone Iodine עשוי לשמש כחלופה לטיפול הסטנדרטי ב-5% Povidone Iodine למניעת אנדופתלמיטיס לאחר ניתוח קטרקט, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. החוקרים בחנו מקרים של אנדופתלמיטיס לאחר-ניתוח קטרקט במרכז שלישוני לאורך שלוש תקופות: 1993-1999 (שימוש ב-5% Povidone Iodine, ללא טיפול אנטיביוטי); 2000-2010 (שימוש […]

  • האם מינון גבוה של אריתרופויאטין בשלב מוקדם עלול לפגוע בהתפתחות המקולה בפגים? (Am J Ophthalmol)

    האם מינון גבוה של אריתרופויאטין בשלב מוקדם עלול לפגוע בהתפתחות המקולה בפגים? (Am J Ophthalmol)

    מתן מוקדם של אריתרופויאטין הומאני רקומביננטי במינון גבוה עשוי להשפיע על מדדי צפיפות כלי דם של המקולה בפגים, אם כי לא תועדה השפעה על מדדים מבניים אחרים של המקולה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. במסגרת המחקר התמקדו החוקרים בילדים שנולדו לאחר 26-31 שבועות הריון (גיל ממוצע של 11 […]

  • הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    הפרעות ראיה מלוות בסיכון מוגבר לדמנציה בקשישים (Am J Ophthalmol)

    ירידה בראיה וברגישות לניגודיות מלוות בסיכון מוגבר להיארעות דמנציה בקשישים וירידה ברגישות לניגודיות לאורך הזמן מצויה בקורלציה עם הסיכון להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. החוקרים בחנו את הקשר בין תפקודי הראיה ובין הסיכון לדמנציה ב-2,159 גברים ונשים (גיל ממוצע של 77.9 שנים; 54% נשים) ממחקר National Health […]

  • האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    האם בינה מלאכותית יכולה לצמצם טעויות בפענוח בדיקות הדמיה? (Radiology)

    פענוח בדיקות הדמיה הינה משימה מאתגרת הדורשת זמן רב של רופאים ולמרות זאת מלווה בשכיחות לא מבוטלת של טעויות בפענוח בדיקות ההדמיה. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Radiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מערכת בינה מלאכותית של ChatGPT-4 עשויה לסייע לרדיולוגים בבחינה חוזרת וזיהוי טעויות בדו”חות הרדיולוגיים ע”י זיהוי הטעויות הנפוצות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה