השוואה בין שימוש במים מול אוויר במהלך קולונוסקופיה ללא טשטוש (מתוך Gastrointestinal Endoscopy)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-8 ביולי 2010 ב- Gastrointestinal Endoscopy, עולה כי שימוש במים להרחבת המעי נסבל בצורה טובה יותר ע”י המטופלים במהלך קולונוסקופיה ללא טשטוש, לעומת שימוש באוויר.

החוקרים מסבירים כי בשנת 2002 הופיע מחסר באחיות ולכן הוקפאה תכנית הקולונוסקופיה בטשטוש במרכז הרפואי בו הם עובדים. לאור בקשות המטופלים, הוצע להם לעבור קולונוסקופיה ללא טשטוש כחלופה. לדברי החוקרים, 80% מהמטופלים השלימו את הבדיקה במלואה בעוד שב-20% מהמקרים הופסקה הבדיקה לפני הזמן בשל חוסר נוחות. הם מציינים כי במהלך תקופת ניסיון זו, הם איתרו מספר שיטות העושות שימוש במים להרחבת המעי.

במחקר הנוכחי רצו החוקרים להעריך האם לשימוש במים יש יתרון ע”פ שימוש באוויר בצמצום חוסר הנוחות הכרוך בקולונוסקופיה ללא טשטוש. זהו מחקר אקראי מבוקר שכלל 82 משתתפים, אשר עברו קולונוסקופיה אלקטיבית ללא טשטוש. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לשימוש במים או באוויר לצורך הרחבת המעי במהלך הפרוצדורה.

הם מדווחים כי אינטובציה של הצקום בוצעה בהצלחה ב-98% מהמשתתפים בקבוצת המים, לעומת 78% מהמשתתפים בקבוצת האוויר (p=0.006). מהתוצאות עולה כי חוסר הנוחות המקסימאלי היה נמוך באופן מובהק בקבוצת המים לעומת קבוצת האוויר (p=0.002), אך נצפה יתרון סטטיסטי גבולי בלבד לשיטת המים מבחינת חוסר הנוחות הכוללת, לעומת שיטת האוויר (p=0.052). החוקרים מפרטים כי 33% מהמשתתפים בקבוצת האוויר דיווחו על חוסר נוחות מדרגה 5 או יותר בסולם הכאב האנאלוגי, לעומת 12% מהמשתתפים בקבוצת המים (p=0.033). החוקרים מוסיפים כי 93% מהמשתתפים בקבוצת המים הביעו נכונות לחזור על

הבדיקה ללא טשטוש פעם נוספת, לעומת 78% מהמשתתפים בקבוצת האוויר (p=0.018).

לדברי החוקרים, השימוש במים מצמצם את חוסר הנוחות במהלך בדיקת הקולונוסקופיה, ומאפשר השלמה של הבדיקה ללא טשטוש ביותר מטופלים, לעומת השימוש באוויר להרחבת המעי. הם מסבירים כי קולונוסקופיה ללא טשטוש היא אפשרות מקובלת, וכי היעדר הטשטוש מאפשר זמן החלמה מהיר יותר וחזרה כמעט מיידית לפעילות.

כמו כן, החוקרים מציינים כי המים שימשו להרחבת המעי, אך בנוסף להרחבה היה למים אפקט ניקוי של המעי, שאפשר הסתכלות על מעי נקי יותר במהלך הבדיקה. לסיום הם ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Gastrointest Endosc. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה