כאבי ראש במתבגרים קשורים להעדר פעילות גופנית, עלייה במשקל ועישון (מתוך ה- Neurology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Neurology ב- 18 באוגוסט עולה כי מתבגרים אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית, סובלים מעודף משקל ומעשנים נוטים לסבול בתכיפות גבוהה יותר ממיגרנות וכאבי ראש.

החוקרים מציינים כי הודגמה מגמה משמעותית לקשרים חזקים בין מספר המאפיינים השליליים באורח חיים שנצפו ובין אבחנות כאבי ראש שונות ותכיפותם.

במסגרת המחקר הנוכחי ראיינו החוקרים יותר מ- 5,500 סטודנטים באשר לתלונות על כאבי ראש.  המתבגרים השלימו בנוסף שאלון ועברו בדיקה קלינית שכללה מדדי גובה ומשקל.

בחוקרים הגדירו את המתבגרים שלא עישנו, עסקו בפעילות גופנית, והיו בעלי גזרה דקה כאלו עם אורח חיים בריא.  מאפייני אורח חיים שליליים היו נפוצים באופן שכיח, כאשר 31% מן המתבגרים ביצעו רק מעט פעילות גופנית, 19% עישנו ו 16% סבלו מעודף משקל.

בניתוח רב משתני מותאם, כאבי ראש חוזרים היו קשורים בעודף משקל (יחס סיכויים, 1.4; 95% CI, 1.2 1.6; P < .0001), בפעילות גופנית מועטה (יחס סיכויים, 1.2; 95% CI, 1.1 1.4; P = .002), ועישון (יחס סיכויים, 1.5; 95% CI, 1.3 1.7; P < .0001).  נוכחות של יותר ממאפיין שלילי אחד הגבירה את הסיכון לכאב ראש.

המחקר הדגים כי עודף משקל, פעילות גופנית מועטה ועישון היו קשורים עצמאית וכן בשילוב בכאבי ראש חוזרים בקרב מתבגרים.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי המחקר מהווה צעד חיוני לקראת הבנה טובה יותר של השפעות אורח חיים והפוטנציאל של התערבויות התנהגותיות עבור מתבגרים עם כאבי ראש.  הכותבים מציינים כי ההשפעות של כל מאפיין שלילי היו דומות בעוצמתן עבור כל סוג כאב ראש, וכי אובדן ספציפיות זה מעלה את האפשרות כי מדובר לא רק בכאבי ראש אלא גם בכאבים ממקורות נוספים.

יש לציין כי לאחרונה פורסם מחקר שפעילות גופנית והימנעות מאלכוהול, קפאין וטבק עשויים לסייע במניעת כאבי ראש במתבגרים.  במחקר זה נכללו 1,260 סטודנטים, ולאחר התאמה למשתנים, הימצאות כאבי ראש מכל סוג הייתה גבוהה יותר בקרב מתבגרים שדיווחו על שתייה יומית של קוקטיילים (יחס סיכוי, 2.0; 95% CI, 1.3 3.0), על שתיית כוס קפה אחת ליום לפחות (יחס סיכוי, 2.0; 95% CI, 1.2 3.5), או על פעילות גופנית מועטה (יחס סיכוי, 2.0; 95% CI, 1.3 3.1).

Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה