מחקר חדש מציע פרוטוקול במינון מפוצל של הכנת המעי לקראת קולונוסקופיה (מתוך Gastrointestinal Endoscopy)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש, מבוקר וחד סמיות אשר בוצע בהקצאה אקראית של החולים ופורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Gastrointestinal Endoscopy עולה כי פרוטוקול של מינון מפוצל של פוליאתילן-גליקול (Polyethylene glycol, PEG) בנפח נמוך יחד עם חומצה אסקורבית עשוי להוות את ההכנה היעילה ביותר למעי לקראת בדיקת קולונוסקופיה.

החוקרים מסבירים כי ניקוי מספק של המעי הינו חיוני לשם ביצוע קולונוסקופיה יעילה, בטוחה ובאיכות גבוהה. לדבריהם, ההכנה האידיאלית של המעי לקראת בדיקה זו היא כזו המרוקנת את המעי במהירות ובמהימנות מכל החומר הצואתי, ללא שינוי גס או היסטולוגי של רירית המעי. בנוסף, במצב האידיאלי הכנה שכזו לא צריכה לפגוע בנוחות הנבדק ולא לגרום לשינויים במאזן הנוזלים והאלקטרוליטים, ולא תלווה בעלות כספית גבוהה.

מטרות המחקר הנוכחי היו לדברי החוקרים להשוות את מידת ניקוי המעי בצריכה במינון מפוצל לעומת מינון שאינו מפוצל של PEG בנפח נמוך יחד עם חומצה אסקורבית, לעומת תמיסת PEG ואלקטרוליטים בנפח המקובל, וכן לזהות גורמים הקשורים בהכנה לא טובה של המעי.

החוקרים מציינים כל הנבדקים המבוגרים אשר עברו קולונוסקופיה אלקטיבית במרכזים רפואיים שלישוניים באיטליה הוקצו אקראית לאחת מהשיטות השונות להכנת המעי, כשהיעד העיקרי של המחקר נקבע כמידת ניקוי המעי שהושגה. מבין 895 נבדקים אשר הוקצו אקראית, 868 נכללו בניתוח הנתונים מסוג Intent-to-treat. הם מדווחים כי עבור שתי השיטות להכנת המעי לבדיקה, ההיענות הכוללת הייתה מצוינת (97%) ולא נצפה הבדל בסבילות.

ללא תלות בפרוטוקול לוח הזמנים של ההכנה, מצאו החוקרים כי תמיסות בנפח נמוך היו נוחות יותר עבור המטופלים מאשר תמיסות בנפח גבוה, עם 58% ו-51% מהנבדקים, בהתאמה, אשר דירגו את ה-Palatability של ההכנה כסבירה או טובה (p<0.005). בהשוואה לתמיסת ה-PEG-אלקטרוליטים בנפח הרגיל ,מציינים החוקרים כי הכנה באמצעות PEG וחומצה אסקורבית השיגו את אותה מידה של ניקוי המעי (77% לעומת 73.4%, בהתאמה, בתוך קבוצת המינון המפוצל; 41.7% לעומת 44.3%, בהתאמה, בקבוצת המינון שאינו מפוצל).

החוקרים מוסיפים כי בהשוואה לפרוטוקול בו ההכנה ניתנת כולה באותו היום, פיצול ההכנה הביא לתוצאות טובות יותר משמעותית, וזאת ללא תלות בנפח ה-PEG (טוב/ מצוין- 327/ 435, 75.2%, לעומת 186/ 433, 43.0%; p=0.00001). לדבריהם, קולונוסקופיות אשר בוצעותוך שמונה שעות מצריכת הנוזלים האחרונה הביאו לתוצאות טובות יותר של ניקוי המעי לעומת אלו שנעשו פרק זמן ארוך יותר לאחריה (p<0.001).

לדברי החוקרים, ניסיון כושל לחדור עם מכשיר הקולונוסקופ אל הצקום אירע ב-11.7% מהבדיקות בהן הייתה ההכנה לא טובה או סבירה, לעומת 1.2% בלבד באלו עם הכנה שדורגה כטובה או מצוינת. מידת ניקוי המעי השפיעה בנוסף גם על שיעור זיהוי הפוליפים, אשר עמד על 12.2% ו-24.6%, בהתאמה (p=0.001). פעולות אשר הופסקו באמצע אירעו בתכיפות גבוהה יותר בקבוצה בה לא פוצלה ההכנה (21.2% לעומת 6.9%; OR, 3.60; 95% CI = 2.29-5.77; p<0.0001).

גורמים אשר נמצאו כמנבאים הכנה לא טובה של המעי לקראת קולונוסקופיה כללו מין זכר (OR, 1.45; 95% CI = 1.08-1.96; p=0.014) ומשטר הכנה שאינו מפוצל (OR, 2.08; 95% CI = 1.89-2.37; p=0.0001).

החוקרים מדווחים כי מתן PEG בנפח נמוך יחד עם חומצה אסקורבית הינו יעיל כמו תמיסת אלקטרוליטים ו-PEG בנפח רגיל, אולם הינה נוחה יותר עבור הנבדק. לדבריהם, לוח זמנים לפיו המינון מפוצל הינו השיטה היעילה ביותר להכנת המעי לקראת קולונוסקופיה. בנוסף, הם מסכמים כי יש לבצע את הקולונוסקופיה תוך שמונה שעות מצריכת הנוזלים האחרונה.

החוקרים מוסיפים כי הכנה זה הראתה פרופיל בטיחות מצוין, כשתופעות לוואי היו נדירות ובעלות רלוונטיות קלינית מינורית בלבד. לטענתם, ההיענות הגבוהה להכנה כולה עשויה לשקף את המאמצים המתמשכים מצד האחיות אשר נטלו חלק במחקר להסביר לנבדקים את חשיבות ניקוי המעי לקראת הבדיקה.

החוקרים מסכמים כי נבדקים גברים מצויים בסיכון גבוה יותר להכנה לא טובה של המעי לקראת קולונוסקופיה. בנוסף, עדיף לדבריהם לקבוע את מועד ביצוע הבדיקה לשעות הבוקר המאוחרות או לצהריים באופן המאפשר הכנה מפוצלת של המעי לקראתה, וזאת במיוחד בקרב גברים.

נציין כי מוקדם יותר השנה דיווחנו על מחקר נוסף שפורסם בירחון American Journal of Gastroenterology ובו טענו החוקרים כי מתן הכנה מפוצלת למעי הכוללת מגנזיום-ציטרט בערב ונפח נמוך של פוליאתילן-גליקול בבוקר שלמחרת הינה יעילה מאוד כהכנה לקראת בדיקת קולונוסקופיה המתוכננת לשעות הבוקר.

Gastrointest Endosc. 2010;72:313-320

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה