ה- FDA מאשר שימוש ארוך יותר ב- Valganciclovir למניעת CMV במושתלי כליה

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

ה- FDA (The US Food and Drug Administration) אישר מרווח טיפול ממושך יותר בטבליות valganciclovir (Valcyte) במושתלי כליה מבוגרים המצויים בסיכון מוגבר לחלות במחלה על רקע זיהום ב- CMV (cytomegalovirus).

עפ”י המשטר החדש, המינון היומי של 900 מ”ג, המותחל תוך 10 ימים מן ההשתלה ימשך ל- 200 ימים, במקום 100 ימים, כפי שהיה נהוג עד כה.

Valganciclovir מאושרת לשימוש לטיפול ברטיניטיס על רקע CMV במבוגרים עם איידס ולמניעת זיהום ב- CMV במבוגרים מושתלי כליה, לב, או כליה-לבלב בסיכון גבוה.  כמו כן התרופה מצויה בשימוש למניעת זיהום פעיל ב- CMV בילדים מושתלי כליה או לב בני 4 חודשים עד 16 שנים.

מיצרנית התרופה נמסר כי על אף ההתקדמות בטיפול ב- CMV, מחקרים הדגימו כי יותר משליש מן החולים יפתחו זיהום ב- CMV גם לאחר 100 ימי טיפול מניעתי.  שפעול של הנגיף הרדום בד”כ מופיע בעת החלשות המערכת החיסונית, תופעה אשר יכולה להוביל לסיבוכים, אובדן השתל ואף מוות בחולים מושתלים.

אישור ה- FDA התבסס על ממצאי מחקר רב מוסדי כפול סמיות בהקצאה אקראית בשם IMPACT (Improved Protection Against Cytomegalovirus in Transplant), שבדק 326 מושתלי כליה שנחשבו בסיכון מוגבר לפתח מחלה עקב CMV (התורם היה חיובי ל- CMV/המקבל היה שלילי ל- CMV).

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר שנה, טיפול מניעתי ב- valganciclovir במשך 200 ימים הוריד משמעותית את הסיכון לחלות בזיהום ב- CMV ב- 56% בהשוואה לטיפול בן 100 ימים (היארעות זיהום ב- CMV, 16.1% לעומת 36.8%; P < .0001).  בנוסף גם היארעות וירמיה של CMV ירדה משמעותית (37.4% לעומת 50.9%; P = .015).

אחוז מושתלי הכליה שלקו בזיהום ב- CMV נותר נמוך גם לאחר שנתיים (21.3% לעומת 38.7%; P = .0008),  ממצא המצביע על ירידה אמיתית בהיארעות ולא רק דחייה של המחלה.

מבין הסיבוכים העומדים בפני אלו שעברו השתלת כליות, CMV הינו סיבוך שיכול להימנע באמצעות טיפול מניעתי.  מן המחקר הנ”ל עולה כי ניתן לצמצם עוד יותר את הסיכון ע”י הארכת משך הטיפול המניעתי מ- 100 ימים ל- 200 ימים.

יש לציין כי הארכת משך מתן התרופה לא השפיע בצורה משמעותית על בטיחותה הכללית.  תופעות לוואי אירעו בשיעורים דומים בין שתי הקבוצות, כאשר הרוב דורגו כקלות עד בינוניות (91%) וכאלו שלא קשורות לתרופת המחקר (85%).

תופעות הלוואי שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר היו (בהשוואה בין מתן תרופה ל- 200 ימים ובין מתן ל- 100 ימים) לויקופניה (38% לעומת 26%), שלשול (31% לעומת 26%), ובצקת פריפרית (19% לעומת 21%).  לא הודגם הבדל משמעותי בשיעור דחיות שתל חריפות שאושרו בביופסיה בין הקבוצות (11% לעומת 17%; P = .114).

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    בשנים האחרונות, ה-FDA אישר מספר אנטיביוטיקות חדשות למאבק בחיידקים עמידים: סקירה חדשה שפורסמה בירחון U.S. Pharmacist בחנה תרופות אלו המשמשות בעיקר בבתי החולים. יהונתן ניסן משתף את הסקירה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Arthroplasty)

    בחולים עם אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים משמעותיים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק, כולל דליריום, תסחיף ריאתי וסיבוכים תרומבואמבוליים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שבעה מחקרים שכללו 20,977 משתתפים עם וללא דום נשימה חסימתי בשינה, אשר עבדו ניתוח […]

  • טיפול ב-Durvalumab משפר הישרדות חולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר (מתוך הודעת חברת אסטרה-זנקה)

    טיפול ב-Durvalumab משפר הישרדות חולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר (מתוך הודעת חברת אסטרה-זנקה)

    השילוב של Durvalumab (אימפינזי) עם כימותרפיה הוביל לשיפור התוצאות לעומת טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי בלבד בחולים עם סרטן שלפוחית שתן החודר לשריר, כך עולה מתוצאות מחקר NIAGARA, כפי שפורסם ע”י חברת התרופות. המומחים מסבירים כי Durvalumab הינו נוגדן חד-שבטי הנקשר ל-PD-L1. התכשיר מאושר לשימוש בארצות הברית למספר התוויות אונקולוגיות, כולל טיפול בחלק מהחולים עם סרטן ריאות, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה