מחקר חדש בוחן את המראה והתפקוד של מבוגרים עם אגודל תלת-גלילי (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Journal of Hand Surgery עולה כי מבוגרים עם אגודל תלת-גלילי (Triphalangeal thumb) אשר לא טופל או נותח מעולם, מראים תפקוד טוב של האגודל. עם זאת, החוקרים מציינים כי הכוח באגודל התלת-גלילי נמצא כירוד באופן יחסי, ותפישת הנבדקים את מראה האגודל שלהם הייתה ירודה, ממצאים המצביעים לדבריהם על כך שההשפעה העיקרית של מצב מולד זה איננה פגיעה תפקודית רצינית כי אם חוסר שביעות רצון ממראה האגודל.

החוקרים מסבירים כי אגודל תלת-גלילי הינו מום מולד המאופיין בגליל (phalanx) עודף של האגודל. על אף שטיפול ניתוחי במצב זה הינו שכיח, בעבר לא הומלץ באותה התכיפות. לפיכך, קיימת עדיין לדבריהם אוכלוסיה של אנשים אשר נולדו עם מצב זה ולהם אגודל תלת-גלילי שלא נותח. מטרת מחקרם זה הייתה להשוות את התפקוד והמראה של המבוגרים הללו עם אלו של האוכלוסייה הכללית.

במחקר נכללו 12 מבוגרים (23 כפות ידיים) עם אגודל תלת-גלילי שלא נותח, בין אם חד- או דו-צדדי. החוקרים ביקשו לבחון הן מדדים אובייקטיביים (ובהם תנועתיות האגודל, יציבות המפרקים, כאב וכוח) והן מדדים סובייקטיביים, לרבות מדד ה-Visual Analog Scale (VAS), שאלון ה-Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand ושאלון ה-Short Form 36 Health survey.

החוקרים מדווחים כי לא נצפו הבדלים במדדים האובייקיטיביים ביחס לטווח התנועה, כוח האחיזה וכוח הצביטה, וכי לא נצפתה חוסר יציבות מפרקית במפרקים הבין-גליליים. ארבעה אגודלים הראו חוסר יציבות במפרק ה-Metacarpophalangeal (MCP). כוח האגודל במנח anteposition היה ירוד לכדי 64% בהשוואה לאוכלוסייה בריאה, והכוח במנח opposition היה ירוד לכדי 62%. בנוסף, הכוח בעת פלקציה של מפרק ה-MCP היה ירוד אף הוא ועמד על 61% לעומת האוכולוסייה הכללית.

באשר למדדים הסובייקטיביים, מציינים החוקרים כי החולים הראה ציון נמוך יותר לעומת האוכלוסייה הכללית ביחס לתחום התפקוד החברתי בשאלון ה-Medical Outcome Study 36-item Short Form Health Survey. לא נצפו הבדלים בשאלון ה-Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand. בנוסף, ציוני מדד ה-VAS ביחס למראה האגודל היו נמוכים (2.2 נקודות מתוך 10) בקרב המבוגרים עם אגודל תלת-גלילי, לעומת ציוני אותו מדד המתייחסים לתפקוד (7.7 מתוך 10).

החוקרים מסכמים כי בקרב מדגם זה של מבוגרים עם אגודל תלת-גלילי שלא נותח מעולם, נמצאה תנועתיות טובה של האגודל, אולם הכוח של האגודל היה ירוד עבור כל התפקודים הספציפיים לו (anteposition, opposition ופלקציה של האגודל), לכדי 55% מהערכים בנבדקים בריאים. הם מוסיפים כי ציונים במדדים בהם נתבקשו הנבדקים לבצע את ההערכה בעצמם, מראים כי תפשו את התפקוד שלהם כטוב, אולם כי המראה היה מדורג נמוך משמעותית, ממצא המצביע על כך שאינם שבעי רצון עם האגודל שלהם. לטענת החוקרים, בהתבסס על תוצאותיהם אלו ניתן להסיק כי ההשפעה העיקרית של אגודל תלת-גלילי שלא טופל בכל הנוגע לתפקוד היומיומי איננה הפגיעה התפקודית כי אם המראה השונה של האגודל.

JHS 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה