בכנס חירום שהתקיים היום האיגוד לרפואה פנימית בישראל מתריע על משבר חמור ודורש הוספת תקנים ומיטות

“חולים בארץ נפגעים עקב מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות, מתן טיפולים רפואיים במסדרונות, ותופעת ‘המיטה המסתובבת’, בה משוחררים חולים מבית החולים לפני שהושלם למעשה תהליך הבירור והאבחון”. כך אמר מנכ”ל משרד הבריאות, ד”ר רוני גמזו, בכינוס חירום שנערך היום על ידי ההסתדרות הרפואית (הר”י) והאיגוד לרפואה פנימית. ד”ר גמזו התריע כי מחלקות פנימיות נסגרות בשל מחסור ברופאים, העוזבים את התחום, בשל תנאי העבודה הבעייתיים.

ד”ר גמזו סבור כי הפתרון לשבירת המעגל הסגור של מצוקת אשפוז במחלקות הפנימיות ונטישת רופאים את המקצוע ,היא תוספת מיטות, תוספת תקנים, ושיפור תנאי העבודה של הרופאים במחלקות. לדבריו, “למרות הטענות באוצר לפיהן אפשר לפתור את הבעיה בתחליפי אשפוז בקהילה אי אפשר בלי להוסיף מיטות למערכת הפנימית. כמנכ”ל משרד הבריאות, לא אסכים שלא יוסיפו מיטות למחלקות הפנימיות”.

יו”ר ההסתדרות הרפואית, ד”ר לאוניד אידלמן, התריע כי המצב בשטח בלתי נסבל. “אם בעבר היינו רגילים לעומס במחלקות הפנימיות בחורף הרי עכשיו התוכנית של האוצר לייבש את מערכת הבריאות באה לביטוי כבר בחודשי הקיץ, והמחלקות מלאות עד אפס מקום. חולים במסדרון מאושפזים בתנאים תת אנושיים, ואין אפשרות לתת להם טיפול”.

“אין רפואה טובה בתפוסה של יותר מ- 80%”

על פי נתונים שנאספו לאחרונה על ידי הר”י והאיגוד לרפואה פנימית ממנהלי רוב המחלקות הפנימיות בארץ, קיים צורך בתוספת מיידית של לפחות 500 מיטות פנימיות ברחבי הארץ, רק כדי להימנע ממצב של אשפוז חולים במסדרון. כך, למשל, נדרשת תוספת מיידית של 58 מיטות בבית החולים ברזילי באשקלון, 77 בבית החולים וולפסון בחולון, 63 בסורוקה באר שבע ו- 38 בהעמק עפולה. שיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות עומדים על הרבה מעבר ל- 100%, בעוד התקנים הקיימים גם לאחוזים האלה רחוקים מלהשביע את דרישות הטיפול. ד”ר אידלמן קבע חד משמעית כי “אין רפואה טובה במצב של יותר מ- 80% תפוסה: אשפוז חולה במסדרון היא פגיעה בזכויות האנוש שלו ובמצב האנושי שלו. זה גורר חוסר יכולת לתת מענה לחולה הזה ולחולים אחרים”.

ד”ר דרור דיקר, יו”ר האיגוד לרפואה פנימית, הציג דו”ח חמור של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (מאי 2010), הקובע כי ישראל נמצאת במקום הנמוך ביותר במדינות ה- OECD בכל הנוגע למספר מיטות האשפוז הפנימיות לאלף תושבים בעוד מספר המיטות הזמינות בחישוב המשקלל בני 45 ומעלה, שהם עיקר צרכני שירותי הבריאות במחלקות הפנימיות, ממשיך לצנוח בהתמדה. על פי הצפי העדכני, יידרשו בשנת 2015 למערכת הרפואה בארץ 7,896 מיטות אשפוז לעומת 5,290 בלבד הזמינות כיום.

“בעוד מספר חודשים בתה”ח לא יוכלו לאייש את לוח התורנויות”

ד”ר דיקר ציין כי כתוצאה מהמחסור במיטות, עומד משך השהייה של חולים במחלקות הפנימיות על 3.9 ימים בלבד שהוא הקצר ביותר במדינות ה- OECD . “איזה טיפול רפואי אנחנו מסוגלים לתת ב- 3.9 ימים?”, שאל ד”ר דיקר. הוא הזהיר כי המציאות הזאת של מספר מיטות לא ריאלי, ותקנים לא ריאליים למספר הרופאים המטפלים בחולים המאושפזים, יוצר מעגל של תסכול, הגורם להתמעטות מספר הרופאים הפונים להתמחות ברפואה פנימית. “רופאים אינם פונים להתמחות בפנימית בשל העומס, התגמול הנמוך, חוסר האפשרות לפרקטיקה פרטית, ובמקביל מספר הרופאים העוזבים את הרפואה הפנימית הולך ועולה. עד יולי התחילו התמחות 52 רופאים מתוכם 11 כבר פרשו לעומת יותר מ- 120 בשנים קודמות. בעוד חודשיים או שלושה בתי”ח לא יוכלו לאייש את לוח תורנויות”.

מידד גיסין, יו”ר ארגון צרכני בריאות בישראל (צב”י), ציין כי מי שמשלם את מחיר מצוקת המחלקות הפנימיות הם החולים. “תמונת המחלקות הפנימיות היא קטסטרופה. האוצר מעוניין שהדיון הציבורי בתקציב הבריאות יעסוק רק בעדכון סל התרופות, ולא בנושאים נוספים שאחד מהם הוא המחלקות הפנימיות”, קבל גיסין.

“לא לקבל חולים נוספים”

בדיון שהתקיים על  מצוקת הפנימיות, הציעו רופאים מבתי חולים שונים לקבוע עיקרון לפני יימנעו רופאים ומנהלים במחלקות מלקבל חולים מעבר למכסה במסגרתה מסוגלות המחלקות לתפקד ויגלגלו את האחריות אל קברניטי מערכת הבריאות, על מנת שידאגו לתקצוב הולם.

פרופ’ יהודה שינפלד, מנהל  מחלקה פנימית ב’ מבית החולים שיבא בתל השומר, קרא לעמיתיו “לעבוד לפי הספר. אי אפשר לעשות בירור של חולים ב- 3.2 ימי אשפוז למטופל. אם נעבוד לפי הספר משרד האוצר יאשר לנו את כל התקנים”. מנסיונו האישי סיפר פרופ’ שינפלד, כי “כשאנשי אוצר מאושפזים במחלקה, תוך עשר דקות אני מקבל שישה טלפונים שדורשים שלא ישכיבו אותם במסדרון”.

פרופ’ משה מיטלמן, מנהל מחלקה פנימית א’ בביה”ח איכילוב, הזהיר כי בשל משך הזמן הנדרש להכשרת רופאים, “גם אם נמצא מיטה לכל חולה אין לנו כוח האדם לאייש את המיטות הנוספות”.

ד”ר שמואל היימן, מנהל מחלקה פנימית, בהדסה הר הצופים הציע לשקול לחייב בוגרי בתי”ס לרפואה בחו”ל המגיעים להתמחות בארץ, לעבוד משך שנה לפחות במחלקה פנימית. ד”ר עידית פלטאו, מנהלת מחלקה פנימית בבי”ח העמק, סיפרה כי התפוסה הממוצעת במחלקה בת 30 המיטות אותה היא מנהלת, מגיעה ל- 150% בחישוב שנתי בעוד התקן העומד לרשותה כולל 9.3 רופאים בלבד. ד”ר חנן גור מביה”ח איכילוב קבע כי אין מדובר רק בבעיה של הפריפריה וקרא לרופאים הפנימיים בכל בתי החולים להתאחד על מנת לפעול לשיפור המצב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה