דה-סנסיטיזציה של עצב ה- Interosseous האחורי משנה החזרי תחושה עמוקה של פרק כף היד (מתוך ה- Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Journal of Hand Surgery, עולה כי תחושה עמוקה של פרק כף היד באמצעות רצועת ה- scapholunate בתנועת כיפוף, סטייה רדיאלית וסטייה אולנארית, תלויה בתפקוד תקין של עצב ה- Interosseous האחורי (PIN – posterior interosseous nerve), וכי יש להימנע מחיתוך עצב זה במהלך פרוצדורות ניתוחיות של כף היד על מנת לשמר תחושה עמוקה בפרק כף היד.

הופעת החזרי תחושה עמוקה של פרק כף היד לאחר גירוי של רצועת ה- scapholunate האחורית תוארה בעבר.  היות ורצועה זו הינה מעוצבבת בעיקר ע”י ה- PIN, הניחו החוקרים כי תופענה תבניות תחושה עמוקה שונות בפרק כף היד לאחר פגיעה בעצב זה.

במחקר הנוכחי השתתפו 8 מתנדבים (3 נשים, 5 גברים) בגיל ממוצע של 26 שנים.  המחקר נחלק לשני תת-מחקרים.

במחקר הראשון, גיד ה- scapholunate קיבל גירוי באמצעות אלקטרודה עדינה עם 4 זרמים ביפולאריים בני מילישניה אחת בתדירות של 200 הרץ, במשך 30 פעמים עוקבות. בזמן הגירויים, פעילות EMG תועדה משרירי ה- ECRB (extensor carpi radialis brevis), ה- ECU (extensor carpi ulnaris), ה- FCR (flexor carpi radialis) וה- FCU (flexor carpi ulnaris), כאשר פרק כף היד נמצא בתנוחת פשיטה, כיפוף, סטייה רדיאלית וסטייה אולנארית.

לאחר השלמה של המחקר הראשון, ה- PIN הורדם באמצעות לידוקאין בחלק הרדיאלי של מדור הפושט הרביעי.  10 דקות לאחר דה-סנסיטיזציה, בוצעה חזרה על הניסוי במחקר הראשון.

תוצאות ה- EMG הממוצעות מ- 30 הגירויים העוקבים נותחו באמצעות מבחן t-test.  בוצעה השוואה בין תוצאות שני המחקרים.

מתוצאות המחקר עולה כי הופיעו שינויים משמעותיים בתבניות ההחזרים, בכיפוף פרק כף היד, סטייה רדיאלית שלו וסטייה אולנארית שלו לאחר דה-סנסיטיזציה של ה- PIN, עם ירידה ממוצעת של 72% בתגובות יוצרות גירוי. 

בסטייה אולנארית, התגובות המעכבות של ה- ECU נעלמו לחלוטין. 

בפשיטת פרק כף היד, לא הודגמו הבדלים בתבניות ההחזרים, יתכן כי הממצא הוא על רקע תהליכי עצבוב תחושה עמוקה שונים מאלו הקיימים בשאר התנוחות.

JHS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה