סרטן שלפוחית in situ דורש ניהול אגרסיבי (מתוך ה- Journal of Urology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יולי של הירחון Journal of Urology, עולה כי שיעור גדול של חולים עם קרצינומה ראשונית in situ של שלפוחית השתן, עלול להדגים התקדמות מהירה של המחלה.

לדברי החוקרים, קרצינומה ראשונית in situ של שלפוחית השתן עלולה להיות קטלנית, ודורשת ניהול אגרסיבי.  יתרה מזאת, דרושים מחקרים נוספים על מנת לקבוע את הגישות האופטימאליות ביותר המבוססות על ראיות, על פי מאפיינים ביולוגיים וקליניים.

במחקר הנוכחי נאסף מידע באופן רטרוספקטיבי לגבי 155 חולי סרטן שלפוחית שתן.  כל החולים עברו כריתה טראנסאורתראלית, וקיבלו תוך חצי שנה טיפול ב- BCG (bacillus Calmette-Guerin) אינטרא-וסיקאלי.

לאחר התאמה לסיכון לכריתה רדיקאלית של השלפוחית, ההיארעות המצטברת של התקדמות למחלה פולשנית (CT1 ומעלה) תוך 5 שנים עמדה על 45%.  ההיארעות להתקדמות למחלה פולשנית של השריר (CT2 ומעלה) עמדה על 17%.

מתוך 130 החולים שעברו הערכה לתגובה ל- BCG, 81 (62%) הגיבו לטיפול, ולא הדגימו חזרה או התקדמות תוך 6 חודשים.

תגובה כזו הייתה כרוכה משמעותית בשיעור נמוך יותר של התקדמות ל- CT1 ומעלה ולכריתה רדיקאלית של השלפוחית (יחס סיכון, 0.59).  ממצא זה היה נכון גם עבור התקדמות ל- CT2 ומעלה ולכריתה רדיקאלית של השלפוחית (יחס סיכון, 0.53).

הודגמה היארעות מצטברת ל- 3 שנים של התקדמות למחלה המערבת את השריר, שהייתה דומה בין המגיבים (9.2%) לאלו שלא הגיבו (11.8%).

יחד עם זאת, לדברי החוקרים, נראה כי ממצאים אלו הינם תוצאה של שיעור גבוה יותר של כריתה רדיקאלית של השלפוחית באלו שאינם מגיבים ל- BCG לאחר התקדמות למחלה פולשנית.

החוקרים מוסיפים כי המהלך הטבעי של קרצינומה ראשונית in situ של השלפוחית אינו ברור לחלוטין, וניהול המחלה מאתגר.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי המחקר הנוכחי תומך בגישה מחושבת של טיפול במחלה ומעקב אחריה, גישה אשר יש לאמצה בעיקר בששת החודשים הראשונים למחלה, בהם התערבות מוקדמת עם כריתה של השלפוחית עשויה להביא להארכת תוחלת החיים.

J Urol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה