יתרונות שילוב טיפול פומי וטיפול תוך-ורידי כנגד אורטיקריה בילדים (Pediatr Allergy Immunol)

שילוב טיפול פומי וטיפול תוך-ורידי באנטי-היסטמינים או סטרואידים נמצא יעיל יותר בטיפול באורטיקריה חריפה בילדים, בהשוואה לאחת מגישות הטיפול בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מטייוואן שפורסמו ב-Pediatric Allergy and Immunology.

מתוצאות המחקר הרטרוספקטיבי שכלל 1120 ילדים עולה בנוסף כי לאורטיקריה על-רקע זיהום ותרופות מהלך קליני חמור יותר.

החוקרים מאמינים כי במקרים של אורטיקריה בינונית-עד-חמורה ניתן להסתפק במעקב קצר-טווח וטיפול אגרסיבי במטרה למנוע אשפוזים חוזרים ולקצר את משך המחלה.

החוקרים ביקשו לזהות גורמי סיכון לאורטיקריה, שלא נבחנו היטב בילדים. גיל הילדים הממוצע עמד על 5.4 שנים, וכולם פנו בשל אירוע ראשון של אורטיקריה חריפה בין 2001 ו-2007.

חומרת אורטיקריה דורגה מקלה עד חמורה, בהתאם למספר הנגעים המורמים (Wheal) וחומרת הגרד. בשליש מהילדים דווח על היסטוריה של אלרגיות.

זיהום הינו הגורם הנפוץ ביותר האחראי לאורטיקריה (47.9%), לאחריו מזונות שונים (23.7%), גורם לא-ידוע (13%), תרופות (12.4%), משאפים (1.7%), עקיצות (1.2%) וחומרים הבאים במגע עם העור (0.2%).

משך אורטיקריה עמד בממוצע על 6.6 ימים, כאשר התסמינים חלפו בתוך 15 ימים בקרוב ל-95% מהילדים. משך האורטיקריה היה קצר יותר באלו שקיבלו טיפול פומי ותוך-ורידי באנטי-היסטמינים (5.2 ימים), בהשוואה לאלו שלא טופלו באנטי-היסטמינים (7.7 ימים, p<0.001) ואלו שקיבלו טיפול פומי בלבד (7.5 ימים) או טיפול תוך-ורידי בלבד (7.0 ימים).

שילוב טיפול פומי וטיפול תוך-ורידי בסטרואידים לווה במשך מחלה קצר יותר משמעותית, בהשוואה לטיפול פומי בלבד (p<0.001).

לגורם לאורטיקריה, כפי שנקבע ע”י רופא, הייתה השפעה משמעותית על משך המחלה. במקרים שהגורם היה שימוש במשאף, מצאו החוקרים כי משך האירועים היה הארוך ביותר, בעוד שאורטיקריה על-רקע מגע עם חומרים שונים נמשכה זמן קצר (8.6 ימים בהשוואה ל-3.5 ימים).

חום, ביטויים הקשורים במערכת העיכול ואנגיואדמה ניבאו כולם אורטיקריה בדרגה חמורה יותר (p<0.001).

במקרים של אירוע ראשוני של אורטיקריה חריפה, בשילוב עם אנגיואדמה, החוקרים ממליצים על מעקב קצר-טווח וטיפול באורטיקריה ביחידת מעקב אחר ילדים, מאחר שחולים אלו צפויים למהלך חמור יותר. מנגד, יש לשקול אשפוז בבית חולים במקרים בהם הילדים מופיעים עם חום ואורטיקריה.

Pediatr Allergy Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה