מכשיר ניסיוני חדש וזעיר פולשני עשוי להיות יעיל בטיפול בדליפת שתן חוזרת בנשים (מתוך כנס American Urological Association)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Urological Association (AUA) עולה כי מכשיר חדש ניסיוני וזעיר פולשני, המכונה ה-Adjustable Continence Therapy (ACT) system, עשויה להיות יעיל בטיפול בנשים הסובלות מאירועים חוזרים של דליפת שתן במאמץ (Stress urinary incontinence, SUI) הקשורה באי ספיקה של הסוגר האינטרינזי.

החוקרים מסבירים כי דליפת שתן חוזרת בעקבות מאמץ בנשים לאחר כישלון פעולה ניתוחית עלולה להיות בעיה מאתגרת. דליפת שתן שכזו עשויה לנבוע מהיפרמוביליות של הסגמנט הוזיקו-אורטרלי או לחילופין מפגיעה תפקודית בסוגר האינטרינזי בשל היעדר קואפטציה של דופן השופכה בתגובה לעלייה קלה בלחץ התוך-בטני.

החוקרים מוסיפים כי עזרים כגון מיתלה (Midurethral slings) נחשבים לטיפול הבחירה עבור מקרים אמיתיים של SUI. עם זאת, במקרים חוזרים הם עלולים להיות קשורים לדבריהם בתחלואה מוגברת, עובדה אשר הובילה לפיתוחן של אפשרויות טיפוליות זעיר פולשניות אחדות, המנסות לספק יעילות טובה ולהראות תחלואה נלווית מינימלית. שיטות אלו כוללות זריקות של bulking agents, זריקות תאי גזע אל תוך הרבדו-ספינקטר, ומכשירים מסוג זה שנבחן במחקרם זה.

לדברי החוקרים, תוצאותיהם מראות כי מערכת ה-ACT עשויה להיות טיפול יעיל, פשוט, בטוח וזעיר פולשני עבור דליפת שתן חוזרת במאמץ בקרב קבוצה מאתגרת של מטופלות. הם טוענים כי כל אשה הסובלת מאירועים חוזרים של דליפת שתן עשויה להיות מועמדת מתאימה לטיפול זה.

מכשיר ה-ACT מאפשר קיומו של נפח (bulk) בצוואר שלפוחית השתן, עם בלוני סיליקון הניתנים לויסות לשם השגת קואפטציה של השופכה ותמיכה בצוואר השלפוחית. כל בלון מחובר לפתחה עשויה טיטניום הממוקמת ב-labia majora באופן המאפשר טיטרציה בתר-ניתוחית של גודלו לשם השגת יעילות מירבית.

במחקר נכללו 162 נשים בהן הושתל המכשיר עד כה. החוקרים מציינים כי בוצע מעקב של שנה אחת (כך ב-142 נשים), שנתיים (84 נשים) או שלוש שנים (57 נשים) לכל הפחות אחר הנבדקות.

כל הנשים סבלו בתחילת המחקר מדליפת שתן חוזרת בעת מאמץ עם או ללא היפר מוביליות של השופכה. מרביתן עברו לפחות פעולה אחת קודם לכן לטיפול בדליפת השתן, וקרוב למחציתן עברו לפחות שתי פעולות כאלו ללא הצלחה. החוקרים ביצעו בדיקות בתחילת המעקב, ושוב ב-6 שבועות, וב-3, 6, 9 ו-12 חודשים, ולאחר מכן מדי שנה. בדיקות אלו כללו את ה-Provocative Pad Weight Test (PPWT) וכן שאלונים מתוקפים.

תוצאות המחקר הראו כי ירידה של דרגה אחת לפחות בציון מדד Stamey הושגה ב-75.4% (107 מבין 142 מטופלות) בתום שנה אחת של מעקב, 75.0% (63 מתוך 84 מטופלות) בתום שנתיים ו-83.9% 47 מתוך 56 מטופלות) בתום שלוש שנים. החוקרים מוסיפים כי רמת הקושי של הניתוח להכנסת המכשיר הוגדרה כקלה ב-62% מהמקרים, בינונית ב-29% וקשה ב-9% מהמקרים.

ציון ה-PPWT הממוצע ירד מ-48.9, 44.3 ו-44.5 בתחילת המעקב, ל-11.8, 8.9 ו-8.4 בתום שנה, שנתיים ושלוש של מעקב, בהתאמה (p<0.001).

שיעור היובש שהושג, שהוגדר כפחות מ-2 גרם בבדיקת ה-PPWT, היה 50.8%, 63% ו-71.4%, בהתאמה, והשתפר בלמעלה מ-50% ב-79.7%, 88.7% ו-83.3% מהמטופלות בתום שנה, שנתיים ושלוש שנות מעקב, בהתאמה.

בנוסף, שאלונים מתוקפים המשמשים להערכת דרגת דליפת השתן במאמץ, הפגיעה התפקודית בעת ההתרוקנות, התפקוד המיני ואיכות החיים הכללית, הראו שיפורים משמעותיים בכל המדדים בתום שלוש שנות המעקב (p<0.001).

החוקרים מדווחים כי מספר הפעמים של תיקון נפח הבלונים שנדרשו לשם השגת תפקוד מקסימלי של הסוגר היה 2.9 בממוצע. סיבוכים הקשורים למכשיר או לפעולה של הכנסתו (כגון פרפורציה של הבלון, שחיקה של הבלון או הפתחה, נדידה של הבלון, כאבים או אי נוחות הקשורים לאחד ממרכיבי המכשיר, ודליפת שתן לסירוגין) דווחו ב-25% (39 מבין 156) מהמטופלות בשנה הראשונה, 18.6% (21 מבין 113) מהמטופלות במהלך השנה השנייה, ו-13.7% (10 מבין 73) מהמטופלות במהלך השנה השלישית למעקב. מרבית הסיבוכים היו לטענת החוקרים קלים ופשוטים לטיפול.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי טיפולי מיתלה מקובלים נכשלים בכ-15-30% מהמטופלות על פי קריטריוני בחירת החולה. אסטרטגיות יצירתיות לטיפול בדליפת שתן רפרקטורית תמיד יתקבלו בברכה, הוא מוסיף, ובמיוחד אם עשויות לצמצם את התחלואה הנלווית ולשפר את היעילות ארוכת הטווח.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Urological Association (AUA) שנערך בחודש יוני 2010 בסן-פרנסיסקו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    האם לטיפול הורמונאלי חליפי השפעה על הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום? (Menopause)

    במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום בנשים תחת טיפול הורמונאלי חליפי, כאשר טיפול ב-Tibolone לווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלה הממארת.  עם זאת, היקף העלייה בסיכון הוא קטן וככל הנראה חסר חשיבות קלינית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים דיווחו כי טיפול […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה