האם צעירים מודעים לרעילות של אצטאמינופן? (מתוך כנס ה-PAS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- Pediatric Academic Societies (PAS), עולה כי למעלה מ-60% מהמתבגרים והמבוגרים הצעירים שנשאלו לא ידעו מהו אצטאמינופן (פרצטמול) , למרות שכשליש מהנשאלים נטלו את התרופה וקרוב לרבע מהם עשו בה שימוש לא נכון.

החוקרים מציינים כי לאצטאמינופן רעילות משמעותית, ומסבירים כי השפעות התרופה נחקרו בעיקר במבוגרים ופחות במתבגרים. בעבודות קודמות נמצא כי מינון יתר של אצטאמינופן מוביל לאי ספיקת כבד חריפה בשכיחות רבה יותר מדלקת כבד נגיפית. כמו כן, חצי עד שני שליש ממקרי הרעלת אצטאמינופן הם לא-מכוונים ונובעים מנטילת מינון עודף של התרופה ללא מרשם רופא.

לדברי החוקרים, שורש הבעיה טמון בחוסר המודעות של הציבור לתרופה אותה הם נוטלים ואי-הבנה של הוראות השימוש. במתבגרים, שכיחות הבעיה לא נבדקה עד כה. מומחה מהתחום ציין כי הבעיה עלולה להיות חמורה במיוחד במתבגרים, בשל ההתנהגות והחשיבה המאפיינים גיל זה.

המחקר כלל 266 משתתפים בגיל 16-23 שנים ונערך בשנים 2008-2009. המשתתפים גויסו למחקר במהלך ביקורי מרפאה וכן במהלך שיעורי חינוך לבריאות בבית הספר. החוקרים העריכו את ההבנה הבריאותית (health literacy) של המשתתפים באמצעות שאלוני ה- Rapid Estimate of Adult Literacy (REALM) survey וה- REALM-Teen survey. הבנה בריאותית מוגבלת הוגדרה כציון REALM של 60 ומטה, או ציון REALM-Teen של 62 ומטה.

מתוצאות המחקר עולה כי 96 מהמשתתפים (36%) היו בעלי הבנה בריאותית מוגבלת ו-170 מהם (64%) היו בעלי הבנה בריאותית טובה. החוקרים מדווחים כי ל-63% מהמשתתפים לא היה ידע על אצטאמינופן, למרות ש-33% מהם נטלו את מוצרים הנמכרים ללא מרשם ומכילים את התרופה בחודש האחרון.

בניתוח רב משתני נמצא כי הבנה בריאותית מוגבלת הייתה הסיבה העיקרית לנטילה של יותר מדי או פחות מדי כדורים בכל שימוש, לתדירות לא נכונה של נטילת התרופה, ולמינון יומי מקסימאלי שגוי. 77% מהמשתתפים שנמצאו כבעלי הבנה בריאותית טובה לא ידעו מהו המינון היומי המקסימאלי של אצטאמינופן.

לאור תוצאות המחקר מציינים החוקרים כי על יצרני התרופות להעביר את המידע התרופתי לציבור באופן פשוט וברור. מומחה מהתחום ציין כי יש להרחיב את הידע של בני הנוער על שימוש בתרופות ללא מרשם.

מתוך הכנס Pediatric Academic Societies (PAS) 2010 Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה