הקשר בין תפקודי בלוטת התריס ובין בריאות העצם (מתוך Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

חוקרים מאירופה מדווחים כי בקרב נשים לאחר-מנופאוזה עם תפקודי בלוטת תריס בסמוך לגבול העליון של הנורמה, קיים סיכון מוגבר לצפיפות נמוכה של מינראלים בעצם.

לדברי החוקרים, ידוע זה זמן רב כי קיים קשר בין פעילות יתר של בלוטת התריס ובין אוסטיאופורוזיס והסיכון לשברים, אך זו הפעם הראשונה בה זוהה קשר בין וריאציות במצב תקין של בלוטת התריס בנבדקים בריאים ובין בריאות העצם.

מדגם המחקר כלל 1278 נשים עם תפקודים תקינים של בלוטת התריס, שלא נטלו כל תרופה שעשויה להשפיע על תפקודי בלוטת התריס או על מטבוליזם מינראלים או עצם. במהלך תקופה של שש שנים, החוקרים זיהו קשר בין תפקודי בלוטת תריס בגבול העליון של הנורמה ובין ערכי BMD נמוכים, אובדן עצם מוגבר ושברים לא-חולייתיים.

החוקרים מדווחים על קשר בין רמות גבוהות של Free T4 ו-T3 ובין ערכי BMD נמוכים משמעותית בירך, ועל קשר בין ערכי Free T4 גבוהים יותר ובין אובדן עצם מוגבר בירך. תועדה קורלציה חיובית בין Free T4 ו-Free T3 האחד עם השני, וקורלציה שלילית עם רמות TSH (Thyroid Stimulating Hormone).

לאחר תקנון, הסיכון לשברים לא-חולייתיים עלה ב-20% בנשים עם רמות גבוהות יותר של T4 וב-33% בנשים עם רמות גבוהות של T3. רמות TSH גבוהות הפחיתו את הסיכון לשברים אלו ב-35%. לא זוהה קשר בין רמות TSH ובין שינויים בערכי BMD, מדדי ספיגת עצם או מדדים אחרים.

החוקרים מוסיפים כי הקשרים בין T4 או T3 ו-BMD לא היו בלתי-תלויים ב-TSH או אחד בשני, אך היו עקביים עם הקורלציה החיובית בין T4 ו-T3 והקשר השלילי עם TSH.

J Clin Endocrinol Metab 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה