היעילות, הבטיחות והפרופיל הפרמקוקינטי של אטאקנד בטיפול בילדים בגילאי 1-6 שנים (מתוך Journal of Hypertension)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול ב- Candesartan Cilexetil (אטאקנד) מביא לירידה תלוית-מינון בלחץ הדם ואלבומינוריה בתינוקות הסובלים מיתר לחץ דם, ולרוב נסבל היטב ע”י הילדים הקטנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות לטיפול ביתר לחץ דם בתינוקות זמינות במגוון תכשירים. במחקר הנוכחי הם בחנו את התרחיף הנוזלי  Candesartan Cilexetil במחקר אקראי, כפל-סמיות, בן ארבעה שבועות, עם טיפול במינון סמוי, ולאחריו שלב טיפול בתווית-פתוחה בן שנה אחת.   התרופה ניתנה במינונים של 0.05, 0.2 או 0.4 מ”ג לק”ג ליום, ל-93 ילדים עם יתר לחץ דם, בטווח הגילאים 1-5 שנים, כאשר ב-74 מהם תועדו הפרעות כלייתיות.

ב-10 ילדים נקבע פרופיל פרמקוקינטי של מינון-יחיד. לאחר ארבעה שבועות, לחץ הדם הסיסטולי ירד באופן תלוי-מינון בשיעור של 6 מ”מ כספית, 9 מ”מ כספית ו-12 מ”מ כספית, בשלוש קבוצות הטיפול (p=0.01). לחץ הדם הדיאסטולי ירד ב-5 מ”מ כספית, 8 מ”מ כספית ו-11 מ”מ כספית (p=0.03). במהלך מעקב בן שנה אחת, שיעורי התגובה (הן לחץ דם סיסטולי והן לחץ דם דיאסטולי מתחת לאחוזון 95) נעו בין 48.2% ל-54.1%. טיפול ב-Candesartan הביא לירידה בלחץ הדם ללא תלות בגיל, מין, ערכי BMI, או הגורם ליתר לחץ דם. הפרופיל הפרמקוקינטי לא היה תלוי בגיל, מין ומשקל, והיה דומה לזה שבילדים מבוגרים יותר ובמבוגרים.

בקרב המשתתפים עם מחלת כליות ופרוטאינוריה (יחס אלבומין/קריאטינין בשתן של מעל 30 מ”ג לגרם), תועדה ירידה ביחס אלבומין/קריאטינין של 57% (חציון) לאחר ארבעה שבועות, ירידה שלדברי החוקרים, הייתה תלוית-מינון (p=0.007) ונותרה עם טיפול ארוך-טווח.

לא תועדו הפרעות אלקטרוקרדיוגרפיות או מעבדתיות. לאחר ארבעה שבועות תועדה ירידה קלה ולא-פרוגרסיבית בערכי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate), עם טיפול ארוך-טווח.

Candesartan נסבל היטב בסה”כ; שני מטופלים פרשו בשל תופעות לוואי (חולשה והחמרת גלומרולפתיה). חולה אחד מת, ככל הנראה עקב כשל כלייתי חריף על-רקע אי-ספיקת כליות כרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ל– Candesartan Cilexetil השפעה תלוית-מינון על לחץ הדם ואלבומינוריה בתינוקות הסובלים מיתר לחץ דם, וכי הטיפול נסבל היטב ע”י הילדים הקטנים.

Journal of Hypertension 2010, 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה