בדיקת CT Angiography של העורקים הכליליים לזיהוי חולי סוכרת בסיכון גבוה (מתוך Diabetes Care)

בחולי סוכרת ללא מחלת עורקים כליליים ידועה, בדיקת CT Angiography עשויה לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה לאירועים לבביים, כך מדווחים חוקרים מגרמניה ב-Diabetes Care.

לדברי החוקרים, בדיקת CT Angiography עשויה לזהות שינויים טרשתיים הרבה לפני הופעת תסמינים, וכך מאפשרת הערכה מוקדמת ומקיפה של חולים סוכרתיים. בחולים עם מחלה מוגבלת הפרוגנוזה די טובה, וניתן להסתפק בטיפול תרופתי שמרני, בעוד שבחולים עם מחלה נרחבת תתכן תועלת בטיפול אגרסיבי יותר, הן במחלת הסוכרת והן במחלת העורקים הכליליים.

החוקרים ניתחו את הנתונים אודות 140 חולי סוכרת, ללא מחלת עורקים כליליים ידועה, ו-1782 ביקורות ללא-סוכרת, שעברו בדיקת CT Angiography.

במהלך מעקב ממוצע של 33 חודשים, יעד הסיום המשולב שכלל תמותה מכלל הסיבות, אנגינה לא-יציבה או אוטם לבבי לא-פטאלי, המחייבים אשפוז, תועד ב-7 חולי סוכרת ו-24 ביקורות. שיעור האירועים השנתי עמד על 1.8% בחולי סוכרת ו-0.5% בביקורות.

בחולי סוכרת מספר הסגמנטים הממוצע עם נגעים טרשתיים עמד על 5.2, זאת בהשוואה ל-2.9 סגמנטים בחולים ללא-סוכרת.

הגורם המנבא הטוב ביותר לתוצאות חבולי סוכרת היה מדד העומס הטרשתי (כלומר, מספר הסגמנטים עם היצרות של 25% ומעלה, או עם כל דרגה של נגעים לא-חוסמים עם הסתיידויות, ללא-הסתיידויות, או מעורבים). בנוכחות פחות מחמישה נגעים, שיעור האירועים השנתי עמד על 0.5%. בנוכחות למעלה מתשעה נגעים, שיעור זה עמד על 9.6%. השיעורים המקבילים בחולים ללא-סוכרת עמדו על 0.2% ו-2.2%.

בנוסף לזיהוי שינויים טרשתיים, בדיקת CT Angiography מאפשרות לזהות מחלת עורקים כליליים חסימתית, או לשלול מחלה כזו, עם דיוק גבוה, וכך מספקת מידע חשוב לבחירת חולים הצפויים לתועלת מרה-וסקולריזציה כלילית מוקדמת.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה