מהי השכיחות של דלקת פרקים על רקע מחלת ליים בילדים? (מתוך כנס American Academy of Orthopaedic Surgeons)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Academy of Orthopaedic Surgeons עולה כי קרוב למחצית מהילדים המתייצגים עם נוזל בברך בצפון מזרח ארצות הברית עשויים לסבול מדלקת פרקים על רקע מחלת ליים (Lyme Arthritis, LA). לטענת החוקרים, באוכלוסיה פדיאטרית באזורים אנדמיים, מחלה זו צריכה להיות האבחנה הראשונה שתישקל בהקשר זה.

החוקרים מסבירים כי קונטיקט הינה בעלת השיעור הגבוה ביותר של מחלת ליים, ואולם אזורים נוספים בארצות הברית נחשבים אף הם לאנדמיים למחלה, לרבות צפון מזרח ארה”ב ממדינת מיין ועד למדינות המיד-אטלנטיות, מיניסוטה, וויסקונסין ומדינות מערביות נוספות, וכן צפון קליפורניה. לדבריהם, מחלת ליים נמצאת בעלייה, ולמעשה עלתה בכ-100% בשכיחותה בחמש עשרה השנים האחרונות, על פי מידע שמקורו ב-Centers of Disease Control and Prevention (CDC).

החוקרים מוסיפים כי ילדים מצויים בסיכון כפול כמעט לפתח דלקת פרקים על רקע מחלת ליים בהשוואה למבוגרים, וכן להתייצג עמה כביטוי הראשון למחלה. על אף שההבחנה בין ילדים הסובלים ממצב זה ובין אלו הסובלים מדלקת פרקים ספטית בחדר המיון עשויה להיות מאתגרת, הם טוענים, הרי שהדבר חיוני מאחר והטיפול בשני המצבים כה שונה. דלקת פרקים ספטית נחשבת באופן מסורתי להתוויה לפעולה כירורגית לדבריהם, בעוד שדלקת פרקים על רקע מחלת ליים תטופל אנטיביוטית.

לפיכך, ביקשו החוקרים במחקר זה לקבוע באיזו שכיחות מתייצגים ילדים עם דלקת פרקים על רקע מחלת ליים למוסדם, וכיצד ניתן להבדילם מאלו הסובלים מדלקת פרקים ספטית.

החוקרים ביצעו סקירה רטרוספקטיבית של כל שאיבות הנוזל המפרקי שבוצעו במרכז הרפואי בו עובדים בין חודש ינואר 1992 ואפריל 2009 בילדים מתחת לגיל 18 שנים. נאסף מידע אודות ספירת התאים, דיפרנציאל הנוזל המפרקי, תרביות, סמני דלקת המטולוגיים, לרבות ספירת הדם הלבנה הפריפרית והדיפרנציאל, קצב שקיעת הדם (ESR) ורמת ה-C-reactive protein (CRP), וכן בדיקות סרולוגיות למחלת ליים. בנוסף, נאספו נתונים ביחס להימצאות של חום ומידת נשיאת המשקל (על המפרק) בזמן ההתייצגות, וביחס לעדות רדיוגרפית או אולטראסונית לתפליט.

החוקרים מדווחים כי מבין 391 החולים שנסקרו גיליונותיהם, 123 (31%) הראו תוצאת בדיקה חיובית למחלת ליים, ו-51 (13%) סבלו מדלקת פרקים ספטית. בנוסף, נמצא כי ילדים עם דלקת פרקים ספטית הראו ספירת תאים מגורענים גבוהה מזו של אלו שסבלו מדלקת פרקים על רקע מחלת ליים (123,000 לעומת 60,200 תאים למ”מ; p = 0.007), וסבירות גבוהה יותר להתייצג עם חום. 27 מבין 49 הילדים שסבלו מדלקת פרקים ספטית (55%) הראו טמפרטורה של º 38.6 לפחות (Fº101.5) לפחות, כמו גם 26 מבין 120 הילדים הסובלים ממחלת ליים; 33 מבין 49 הילדים הסובלים מארתריטיס ספטית (67%) הראו חום נמוך, אשר הוגדר כטמפרטורה של º38 לפחות (Fº100.4), כמו גם 46 מבין 120 חולי הליים (38%). החוקרים מציינים כי שני ערכי סף אלו של הטמפרטורה נמצאו כשונים משמעותית בין שתי העוקבות (p < 0.001 ו-p < 0.001, בהתאמה).

בנוסף, כמעט כל הילדים אשר נמצאו כסובלים מדלקת פרקים ספטית סירבו לשאת משקל (על המפרק הנגוע), בהשוואה ל-39% בלבד מהילדים אשר סבלו מדלקת פרקים על רקע מחלת ליים (p < 0.001).

באשר לערכי שקיעת הדם (ESR) ורמת ה-CRP, היו אלו דומים בין שתי הקבוצות ולפיכך לא נמצאו כמסייעים בהבחנה בין שני המצבים.

לטענת החוקרים, מחקרם זה מעמיד בפני הקלינאים כלים נוספים לקביעת תוכנית הטיפול. בהיעדר בדיקה מהירה למחלת ליים שתשמש את הקלינאי בעת ההתייצגות הראשונית לקביעת האבחנה, מסקנותיהם אלו עשויות לסייע בהכרעה ביו שני המצבים האמורים, הם מציעים. בנוסף העבודה מדגישה לדבריהם כי דלקת פרקים על רקע מחלת ליים כה שכיחה, שיש לשקול אותה כאפשרות אבחנתית בכל פעם שמעריכים ילד בחשד לדלקת פרקים ספטית (באזורים האנדמיים).

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, טוען כי המסר העיקרי של המחקר הנוכחי הינו כי בניהול מקרה של ילד עם פגיעה קלה ותפליט ניכר בברך שאינו שמסיבה טראומטית או המלווה חבלה מינימאלית בלבד, יש לשקול את האפשרות של מחלת ליים ולבצע בדיקות בהתאם. לדבריו, המחקר מסייע לקלינאים מאחר ומגביר את המודעות להיארעות הגבוהה באופן יחסי של דלקת פרקים הקשורה במחלת ליים.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Academy of Orthopaedic Surgeons, שנערך במרץ 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה