כלי סקר להערכת הסיכון הפסיכו-סוציאלי עשוי לסייע לאוכלוסיה הזקוקה לבדיקות גנטיות (מתוך כנס ה-ICCN)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- International Conference on Cancer Nursing (ICCN) ה-16, עולה כי בדיקת סקר להערכת הסיכון הפסיכו-סוציאלי (Genetic-testing Psychosocial Risk Screening tool, GPRS) עשויה לסייע לאנשים הזקוקים לבדיקות גנטיות.

החוקרים מסבירים כי כ-10-25% מהאנשים העוברים בדיקות גנטיות סובלים מחרדה או דיכאון לאחר קבלת תוצאות לא תקינות, ו-4-15% עונים לקריטריונים של תסמונת תגובה לדחק (stress response syndrome). לדבריהם, תוצאות הבדיקות הגנטיות עלולות להגביר את תחושת הסטיגמה והבידוד, ואילו תוצאות תקינות של הבדיקה הגנטית עלולות לגרום ל”אשמת ניצולים” (survivor guilt) ואף לבידוד מבני משפחה אחרים. כמו כן, תוצאות לא חד-משמעיות כרוכות בחרדה מתמשכת ותחושת פגיעות.

החוקרים העריכו את יעילות ה-GPRS באנשים בשלבים שונים של בדיקות גנטיות, הן לפני ביצוע הבדיקות והן בשלב ההמתנה לתוצאות. הם מציינים כי הבדיקה פותחה לאחר סקירה ספרותית וכללה במקור 56 מדדים, ובהמשך הותאמה לתוצאות שהתקבלו מקבוצות מיקוד וממשוב מטופלים. הבדיקה עוברת כעת תיקוף על 800 משתתפים העוברים בדיקה גנטית למחלת הנטינגטון, המוכרומטוזיס וממאירויות שונות. הסקר נערך לפני קבלת תוצאות הבדיקה וכחודש לאחר מסירת התוצאות למשתתפים. החוקרים מסבירים כי על סמך תוצאות הסקר יסווגו המשתתפים לקבוצות סיכון למצוקה פסיכולוגית, וכמו כן הם צפויים לנסח הנחיות לזיהוי וטיפול במטופלים בסיכון גבוה למצוקה.

החוקרים מדווחים כי ל-GPRS נמצא תוקף פנימי טוב, ומוסיפים כי הם מתכננים להשוות את תוצאות הבדיקה עם מדדי דחק נוספים, דוגמת ה- Hamilton Depression Rating Scale וה- Hamilton Anxiety Scale.

לדברי החוקרים מדובר בכלי הערכה טוב, שמטרתו לסייע למטפלים העוסקים בבדיקות גנטיות לזהות את האנשים שעשויים להרוויח מתמיכה או ייעוץ פסיכולוגי נוספים, כולל מטופלים עם קשיי התמודדות והסתגלות. הם מדגישים כי הנתונים נמצאים עדיין בשלבי איסוף, ומציינים כי כעת ה-GPRS נמצא בשימוש על מנת להעריך האם הוא מצליח לזהות בצורה מדויקת מטופלים בעלי סיכון מוגבר למצוקה נפשית.

בכנס אמרו החוקרים כי לסיפור משפחתי של ממאירות ולבדיקות הגנטיות הקשורות יש השלכות פסיכולוגיות, וכי חשוב להכיר את הסמנים העיקריים הרומזים על צורך במתן תמיכה נוספת למטופלים ולבני משפחתם.

מומחית מהתחום ציינה כי ה-GPRS עשוי לסייע מאוד למטפלים העוסקים בבדיקות גנטיות, והוסיפה כי למדדי הסקר הפסיכולוגי הסטנדרטיים יש רגישות וסגוליות מוגבלת באוכלוסיה העוברת בדיקות גנטיות. לפיכך כלי ייעודי דוגמת ה-GPRS, צפוי להיות בעל רגישות וסגוליות טובות יותר במטופלים אלו.

מתוך הכנס 16th International Conference on Cancer Nursing (ICCN) 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה