טבליית אימונותרפיה כנגד אלרגיה לדשא יעילה בקרב ילדים (מתוך כנס American Academy of Allergy, Asthma and Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) עולה כי טבליית אימונותרפיה כנגד אלרגיה לדשא (Grass Allergy Immunotherapy, AIT) הניתנת לפני עונת האבקנים ובמהלכה הינה בטוחה לשימוש ויעילה קלינית בקרב ילדים הסובלים מדלקת אלרגית של האף והלחמיות (Allergic Rhinoconjuctivitis, ARC) לדשא מסוג Timothy grass.

לדברי החוקרים, על אף שהדבר כבר הוכח במחקרים אירופאיים אשר פורסמו לאחרונה, מחקרם זה הינו המחקר הראשון שלב III אשר מבוצע בהצלחה בצפון אמריקה ואשר בוחן את היעילות של AIT בילדים. הם מדווחים כי קרוב ל-27% מאוכלוסיית ארצות הברית בין הגילאים 6 ו-74 שנים מראים תוצאות חיוביות לתבחיני עור של אבקני הדשא. לפיכך, קיים לטענתם צורך ממשי בטיפול עבור חולים אלו, והם סבורים כי טיפול ה-AIT כנגד אבקני הדשא עשוי להפוך לשיטת טיפול חדשה עבור ילדים הסובלים מאלרגיה זו.

במחקר נכללו 345 ילדים (בגילאי 5 עד 17 שנים) הסובלים מדלקת אלרגית של האף והלחמיות לאבקני דשא, אשר גויסו למחקר במהלך שנת 2008 במרכזים רפואיים ברחבי ארצות הברית וקנדה, והוקצו אקראית לקבל טבליית AIT כנגד אבקני דשא פעם ביום (כך ב-175 נבדקים, מהם 67% בנים, 87% לבנים, 87% רגישים למגוון אלרגניים, ובגיל ממוצע של 12.1 שנים), או לחילופין תרופת דמה (כך ב-170 נבדקים נוספים, מהם 62% בנים, 88% לבנים, 91% רגישים למגוון אלרגנים וגילם הממוצע 12.6 שנים). הטיפול הוחל 16 שבועות בטרם תחילת עונת אבקני הדשא של שנת 2009. החוקרים מציינים כי כל הנבדקים קיבלו טיפול למשך 23 שבועות לערך ונתבקשו לעשות שימוש ביומנים ממוחשבים יומיים על מנת לתעד תסמינים ושימוש חריף בתרופות להקלתם.

החוקרים מדווחים כי הסכום הכולל של מדד ה-Daily Symptom Score (DSS) ומדד ה-Daily Medication Score (DMS) במהלך עונת האבקנים כולה נקבעו כמדדי היעילות המרכזיים, בעוד שהמדדים המשניים כללו את ציוני מדד ה-DSS ומדד ה-DMS בנפרד מתוך ה-Juniper Rhinoconjuctivitis Quality of Life Questionnaire (RQLQ), רמות הנוגדנים מסוג IgG4 ורמות הפקטורים חוסמי ה-IgE. לדבריהם, המשך הממוצע של עונת האבקנים בשנת 2009 בין המרכזפים השונים עמד על 43 ימים, ומספר אבקני הדשא הממוצע נמדד ועמד על 28 grains/cm3. החוקרים טוענים כי מדובר היה בעונת אבקנים קלה באופן יחסי, ואולם תועד מספר גדול מספיק של ילדים אשר פיתחו תסמינים על מנת לאפשר זיהוי של הבדלים משמעותיים בין הקבוצות.

החוקרים מצאו ציון משולב כולל משופר משמעותית עבור החולים שטופלו בטבליות ה-AIT, עם ירידה של 26% בציון, בהשוואה לאלו שקיבלו את תרופת הדמה (p = 0.001). בנוסף, הראו החולים בקבוצת ה-AIT ירידות גם בציון הפרטני הממוצע של מדד ה-DSS (ירידה של 25%, p = 0.002) ושל מדד ה-DMS (ירידה של 66%, p = 0.006), וכן שיפור בציוני מדד איכות החיים RQLQ (עם ירידה של 18%, הבדל ממוצע 0.32, p = 0.028) בהשוואה לקבוצת הביקורת.

לטענת החוקרים, יתכן והירידה במדד התסמינים DMS הינה מעט מטעה, וזאת מאחר ונרשמו מספרים נמוכים ביותר. בנוסף, נרשם שימוש מועט במיוחד בתרופות חריפות להקלת התסמינים, ממצא אותו מייחסים החוקרים לעובדה כי עונת האבקנים במהלכה בוצע המחקר הייתה קלה באופן יחסי (בעומס האבקנים).

כמו כן, מדווחים החוקרים על עלייה של פי 3 כמעט ברמות ה-IgG4 ועלייה של פי 5 כמעט ברמות הפקטורים חוסמי ה-IgE בקרב החולים שטופלו באימונותרפיה לעומת אלו שטופלו בתרופת הדמה.

בנוסף, מרבית תופעות הלוואי שדווחו בעקבות הטיפול ב-AIT היו מקומיות ולא חמורות, ולא נרשמו דיווחים של תגובה אנאפילקטית. החוקרים מציינים כי מרבית תופעות הלוואי כללו גרד באזור הפה (38.9% לעומת 3.6% בקבוצת הביקורת), גירוי בגרון (37.1% לעומת 3%) וסטומטיטיס (14.9% לעומת 1.2%), בעוד שכאבי גרון, גרד בעיניים ונפיחות בשפתיים הופיעו בפחות מ-10% מהחולים המטופלים ב-AIT. באשר למטופלים אשר חדלו מהטיפול התרופתי בשל תופעות לוואי הכרוכות בו, כך היה בקרב 13 חולים בקבוצת ה-AIT ו-5 חולים בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים כי המסר העיקרי של מחקרם זה הינו יכולתם להדגים השפעה יפה בקרב אוכלוסייה מצפון אמריקה, ממצא מעניין לדבריהם מאחר ורבים טענו כי הטיפול לא צפוי לעבוד באוכלוסייה זו לאור השיעור הגבוה של אנשים הרגישים למגוון אלרגנים (Multi-sensitized). על אף שהאימונותרפיה כנגד אבקני הדשא מסוג Timothy grass הוכחה כיעילה, מוקדם עדיין לדברי החוקרים מכדי להמליץ על השימוש בה לקלינאים. הטיפול עדיין איננו מאושר לשימוש, אולם יש להמשיך ולעקוב אחריו, הם מציעים. כעת עוסקים החוקרים בהערכת בטיחות השימוש בתרופה ויעילותה בקרב נבדקים מבוגרים.

מומחה בתחום אשר נכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי אימונותרפיה AIT פומית הינה מקובלת יחסית בשימוש באירופה, ומעניין לראות כי ניתן לשוב ולקבל את אותן התוצאות גם בקרב אוכלוסייה אמריקאית. עם זאת, הוא מביע את הסגתו ביחס למספר הגבוה של חולים אשר נשרו מהטיפול, ותוהה שמא הדבר מעיד על שיעור גבוה של חולים הצפויים להחליט כי תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול אינן מצדיקות אותו. מאידך, הוא מציין כי נראה ושיטת טיפול זו תהווה אפשרות אימונותרפיה נוספת עבור החולים.

המומחה מוסיף כי אחת השאלות החשובות שיש לעקוב אחריהן הינה שאלת ההשפעות ארוכות הטווח. הוא מזכיר כי בטיפול אימונותרפי מקובל הניתן באופן תת-עורי, יש לקבל את הטיפול למשך שנה ולאחריה ישנה הגנה, ושואל האם הדבר דומה בעקבות הטיפול הניתן בטבליות.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) שנערך במרץ 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    ניהול מקרי שלפוחיות ופוסטולות בילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום שהוערכו דרמטולוגית (Pediatrics)

    מטרת מחקר זה, שפורסם לאחרונה ב-PEDIATRICS, היתה להעריך את הניהול הרפואי ותוצאותי במקרים בהם ילודים בני פחות מ-60 יום ללא חום הוערכו על ידי רופאי העור לאור הופעת שלפוחיות ו/או פוסטולות. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את הסקירה ומוסיף מהערותיו.

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    עדויות חדשות תומכות ביעילות ובטיחות Dupilumab לאורך חמש שנים כנגד אטופיק דרמטיטיס (JAMA Dermatology)

    לאורך חמש שנים, טיפול ב- Dupilumab (דופיקסנט) הדגים פרופיל בטיחות מקובל ויעילות ממושכת, עם שיפור משמעותי בסימנים ותסמינים של אטופיק דרמטיטיס בחולים עם מחלת עור בדרגה בינונית-עד-חמורה. מחר LIBERTY AD בשלב 3 הינו מחקר הארכה בתווית-פתוחה להערכת בטיחות ויעילות Dupilumab ב-2,677 מבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה אשר לקחו בעבר חלק במחקרי Dupilumab לאורך חמש […]

  • קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    קרם Roflumilast אושר לטיפול באקזמה בחולים מגיל שש שנים ומעלה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישרו התוויה חדשה לטיפול בקרם Roflumilast בריכוז 0.15% כנגד אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה-עד-בינונית במבוגרים וילדים מגיל שש שנים ומעלה. המומחים מסבירים כי קרם Roflumilast, אשר פותח ע”י חברת Arcutis Biotherapeutics, הינו מעכב PDE-4 מקומי ללא-סטרואידים, אשר אושר בעבר בריכוזים גבוהים לטיפול בסבוריאה ופסוריאזיס רובדי. האישור הנוכחי מבוסס […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    יעילות ובטיחות Linvoseltamab לטיפול במיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת (J Clin Oncol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Linvoseltamab במינון 200 מ”ג הוביל לתגובה עמוקה וממושכת, עם חציון משך תגובה של 29.4 חודשים בחולים עם מיאלומה נפוצה עמידה או חוזרת, עם פרופיל בטיחות סביר. החוקרים מסבירים כי מדובר במחקר בשלב I/II הראשון בבני אדם להערכת […]

  • אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    אסתמה אימהית במהלך היריון והסיכון לאלרגיה ואסתמה בצאצאים (BJOG)

    במאמר שפורסם בכתב העת BJOG מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב ילדים לאימהות עם אסתמה סיכון מוגבר להתפתחות מחלות אלרגיות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עדויות קליניות וקדם-קליניות מעידות כי חשיפה תוך-רחמית לאסתמה אימהית מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה בצאצאים. עם זאת, לא ידוע אם אסתמה אימהית מעלה גם את הסיכון לאלרגיות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה