מה בין השליטה הנוכחית באסתמה ובין הסיכון העתידי להחרפות של המחלה? (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי השליטה הנוכחית של חולי אסתמה במחלתם מנבאת בצורה טובה את הסיכון העתידי שלהם לאי יציבות ולהחרפות של המחלה. החוקרים מוסיפים כי טיפול אחזקתי ומקל תסמינים בתכשיר המשולב Budesonide/Formoterol (סימביקורט) מביא לירידה בשיעור ההחרפות ומשיג שליטה טובה לכל הפחות כמו זו שמספקות התרופות האחרות.

לדברי החוקרים, ההנחיות הקיימות לטיפול באסתמה שמות דגש הן על הצורך בשמירה על שליטה נוכחית טובה במחלה והן על צמצום הסיכון העתידי להחרפות שלה, אם כי הקשר בין שני יעדים טיפוליים אלה אינו מובן דיו. לשם כך, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין השליטה במחלה (כפי שהוערכה באמצעות שאלון ה-Asthma Control Questionnaire, ACQ-5 ושאלון ה-Global Initiative for Asthma-defined Clinical Asthma Control) ובין הסיכון העתידי לאי יציבות ולהחרפות של המחלה. קשר זה נבדק באופן רטרוספקטיבי בחמישה מחקרים אשר בחנו את הטיפול ב-Budesonide/Formoterol כטיפול אחזקתי ומקל תסמינים (הניתן כ-Symbicort SMART Turboinhaler).

החוקרים אמדו את אחוז החולים אשר משיגים שליטה טובה במחלתם (על פי מדד ה-Global) במשך הזמן תחת טיפול בתכשיר המשולב האמור, בהשוואה לשלושה טיפולים אחזקתיים אחרים: קורטיקוסטרואידים נשאפים (Inhaled Corticosteroids, ICS) במינון גבוה; קורטיקוסטרואידים נשאפים במינון דומה או אגוניסטים ארוכי טווח ל-beta(2) (Long-acting beta(2)-agonist, LABA); או לחילופין ICS במינון גבוה או LABA ובנוסף אגוניסטים קצרי-טווח ל-beta(2). בנוסף, נבדק הקשר בין השליטה הבסיסית במחלה על פי מדד ה-ACQ-5 ובין הסיכון העתידי להחרפות.

החוקרים מצאו כי אחוז החולים אשר השיגו שליטה טובה במחלתם הלך ועלה עם הזמן, וזאת ללא תלות בסוג הטיפול. לדבריהם, היחס בין חולים שמחלתם נשלטת ובין אלו שמחלתם נשלטת באופן חלקי בתום המחקר היה דומה לכל הפחות לזה שנצפה תחת טיפול ב-Budesonide/Formoterol בהשוואה לשלושת האסטרטגיות הטיפוליות האחרות: יחס זה עמד על 56% לעומת 45% עבור ICS במינון גבוה; 56% לעומת 53% עבור ICS במינון דומה/LABA; ו-54% לעומת 54% עבור ICS במינון גבוה/LABA.

בנוסף, נמצא כי הציון הבסיסי של שליטה במחלה על פי מדד ה-ACQ-5 עמד בקורלציה ישירה לשיעורי החרפות המחלה. החוקרים מסבירים כי שבוע במעקב בו הושגה שליטה או שליטה חלקית על פי מדד זה ניבא לכל הפחות שליטה חלקית באסתמה בשבוע שלאחריו (עם סבירות של 80% ומעלה). לטענתם, ככל שהשליטה במחלה הייתה טובה יותר, כך קטן הסיכון לחוות שבוע ללא שליטה במחלה בשבוע העוקב. הם מוסיפים כי הסיכון להחרפה של המחלה היה קשור למצב השליטה הנוכחית והיה נמוך יותר בעקבות טיפול אחזקתי ומקל תסמינים ב-Budesonide/Formoterol.

החוקרים מסכמים כאמור כי השליטה הנוכחית באסתמה מנבאת את הסיכון העתידי להחרפות של המחלה, וכי טיפול אחזקתי ומקל תסמינים בתכשיר המשולב Budesonide/Formoterol מוריד את שיעור ההחרפות בהשוואה לטיפולים אחרים ומשיג שליטה טובה באותה מידה לכל הפחות.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה