משאף יחיד המשלב Budesonide ו-Formoterol כטיפול אחזקה וכטיפול הקלה בחולי אסתמה (מתוך Expert Opin. Pharmacother)

אסתמה הינה מחלה הטרוגנית, כאשר מרכיבים שונים תורמים לתסמיני המחלה. אחד היעדים העיקריים של הטיפול באסתמה הוא להביא לאיזון המחלה.

במסגרת הסקירה הנוכחית ערכו החוקרים חיפוש במאגרי Cochrane, Medline ו-Embase, ובכ-20 עיתונים בנושא מחלות נשימתיות ותקצירי כנסים. החיפוש הוגבל למאמרים בשפה האנגלית, שפורסמו בעשרים השנים האחרונות, וכללו את מילות המפתח: Budesonide, Formoterol, Asthma ו-Control.

לסקירה היו מספר מטרות: 1) לדון באפשרות למתן טיפול משולב עם משאף יחיד, הן כטיפול אחזקה יומי והן כטיפול להקלה על תסמינים המופיעים בזמן התלקחויות המחלה; 2) לעדכן את הקוראים באשר לטיפול התרופתי הנוכחי באסתמה; 3) לדון בעדויות הנוגעות למתן שילוב Budesonide/Formoterol (סימביקורט) בצורת אבקה יבשה, במשאף בודד.

הכותבים מסבירים כי מבין המשאפים השונים הזמינים, Budesonide (בודיקורט) ו-Formoterol (אוקסיס) נוחים לשימוש בצורת אבקה יבשה במשאף יחיד, ובזמן התלקחויות של המחלה כל שנדרש הוא העלאה מיידית של המינון עם החמרת התסמינים. בנוסף למרכיב האנטי-דלקתי, ל-Formoterol השפעה קצרת-טווח וארוחת-טווח להרחבת דרכי הנשימה, והוא מתאים הן כטיפול אחזקה והן כטיפול הקלה.

אפשרות השימוש במשאף יחיד מפשטת את הטיפול, ע”י מתן סימולטאני של טיפול בעל פעילות אנטי-דלקתית ומרחיבת-סמפונות, ובאופן זה משפרת את ההיענות לטיפול מצד החולים. כפי שצוין בהנחיות, כל המאפיינים הללו הכרחיים לאיזון וטיפול אופטימאלי באסתמה.

החוקרים כותבים כי כיום קיימות מספר תרופות המשמשות לטיפול באסתמה, ובמרבית החולים, ניתן להביא לאיזון המחלה באופן יעיל תחת טיפול אחזקה. בחולים עם אסתמה עיקשת, בדרגה בינונית עד חמורה, ניתן להביא לאיזון המחלה ע”י מתן משאפי סטרואידים ו-LABA (Long-Acting Beta-Agonist), הניתנים באופן משולב במכשיר יחיד. חולים אלו נזקקים בנוסף לטיפול להקלה סימפטומאטית, בהתאם לצורך, ולכן יש עניין רב סביב האפשרות לשימוש במשאף יחיד, המכיל אגוניסטים לקולטני ביתא, כטיפול הקלה וטיפול אחזקה.

מהעדויות הזמינות עולה כי משאפי סטרואידים במינון נמוך מביאים לעיתים קרובות לאיזון טוב של המחלה, תוך הפחתת הסיכון להתלקחויות אסתמה חמורות, הן בילדים והן במבוגרים עם אסתמה עיקשת בדרגה קלה, ועל-כן זהו טיפול הבחירה במצבים אלו. אין עדויות המעידות על ערך מוסף לטיפול בשילוב משאפי סטרואידים ו-LABA בחולים עם אסתמה עיקשת, בדרגה קלה.

מסקירות סיסטמיות בנושא עולה כי שילוב Budesonide ו-Formoterol במשאף יחיד הינה דרך יעילה לטיפול באסתמה עיקשת, בדרגת חומרה בינונית עד חמורה, ללא הבדל מובהק בהשוואה ל-Fluticasone ו-Salmeterol.

למרות שמרבית חולי אסתמה מגיבים היטב לטיפולים הקיימים, 5-10% מהחולים סובלים ממחלה חמורה ואינם מגיבים היטב לטיפול. לאור זאת, בעתיד ייתכן ויינתן דגש להערכת גישות המשלבות מספר תרופות לטיפול באסתמה, תוך התאמת הטיפול לגנוטיפ או לפנוטיפ של אותה אוכלוסיית חולי אסתמה.

דעת מומחים

ההתייחסות לאסתמה כיום היא כאל מחלה כרונית, הטרוגנית, מורכבת גנטית, שאינה ניתנת להסבר ע”י מנגנון יחיד. לאור זאת, המומחים מסכימים עם הגישה לפיה יש לזהות תת-קבוצות שונות של חולי אסתמה, בעלות מסלולים פתוגניים שונים. חשוב ליישם את התפיסה החדשה בגישה הקלינית לטיפול בחולים, אך לא לזנוח את תוצאות מחקרים קליניים חשובים שכבר נערכו קודם לכן. שילוב רעיונות חדשים עם העדויות ממחקרים קודמים היא הדרך הטובה ביותר להתקדם בסוגיה זו. כיום נראה כי השילוב של משאפי סטרואידים ו-LABA מהווה בחירה מצוינת לטיפול באסתמה.

עיקרון “איזון אסתמה” מדגיש כי על הטיפול באסתמה לצמצם את הצורך בטיפולי הצלה ואת התלקחויות המחלה, לצד שיפור זרימת האוויר ואיכות החיים של החולים.

מהעדויות שהוצגו במאמר עולה כי משאף יחיד המשלב טיפול בסטרואידים עם LABA, עשוי לשמש כטיפול אחזקה וכטיפול הקלה, וזוהי דרך מעניינת לתת מענה על אחד היעדים המצוינים בקווים המנחים לטיפול באסתמה, תוך שיפור ההיענות של החולים לטיפול.

Expert Opin. Pharmacother. (2010) 11(2):257-267

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה