הערכת מאזן סיכון-תועלת של בייאטה בטיפול בסוכרת מסוג 2 (מתוך Lancet)

Exenatide (בייאטה) היא התרופה הראשונה המחקה הורמונים אינקרטינים, ופותחה בשנת 2005 כאפשרות לטיפול בסוכרת מסוג 2 , עם אישור ראשון לשימוש בארה”ב. מדובר באגוניסט לקולטן ל-GLP-1 (Glucagon-Like Peptide 1), וניתן לתת את התרופה בזריקות בתדירות של פעמיים ביום.

בימים אלו מצויות בשלבי פיתוח פורמולות בשחרור ארוך-טווח, הניתנות כזריקה פעם בשבוע. מחקרים קליניים ודיווחים לאחר-שיווק בנוגע ל- Exenatide הדגימו ירידה משמעותית וממושכת של כ-1% בערכי HbA1c (Hemoglobin A1c) , ביחד עם מדדים גליקמיים אחרים ללא סיכון אינטרינזי להיפוגליקמיה. כמו-כן , הטיפול הביא לירידה במשקל הגוף של 5.3 ק”ג ב-82 שבועות.

החוקרים תיעדו השפעה חיובית גם על ערכי לחץ הדם ועל השומנים בדם, אך לא הצליחו לאסוף נתונים ברורים אודות יעדי הסיום הקרדיווסקולאריים. מחקרים בבעלי חיים הדגימו שיפור בתפקוד תאי-ביתא ועלייה במסת תאי-ביתא, לאחר טיפול ב- Exenatide. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר על-רקע Exenatide כללו בחילות והתפתחות נוגדנים (כ-40%).

בחילות, שהיו ברובן קלות וזמניות, היו אחראיות לשיעורי פרישה מהמחקר של 6%.

סקירה שפורסמה לאחרונה בנוגע לקשר בין דלקת לבלב חריפה ובין טיפול ב- Exenatide לא הדגימה סיכון מוגבר (RR = 1.0,  95% CI = 0.6-1.7).

Drug Saf. 2010;33(2):87-100

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה