משקפיים ביפוקאליות עשויות להאט התקדמות של קוצר ראייה בילדים (מתוך Archives of Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Archives of Opthalmology עולה כי משקפיים ביפוקאליות עשויות להיות יעילות בהאטת ההתקדמות של קוצר ראייה (myopia) בילדים עם שיעורים גבוהים של התקדמות.

החוקרים ערכו מחקר מבוקר בהקצאה אקראית של 135 ילדים סיניים-קנדיים (בגיל ממוצע של 10.3 שנים) אשר מטופלים במרכז רפואי בודד של מיופיה פרוגרסיבית. הילדים הוקצו לאחת משלוש זרועות טיפול: עדשות single-vision (כך ב-41 ילדים), עדשות ביפוקאליות (48 ילדים) ועדשות ביפוקאליות עם פריזמה (46 ילדים).

החוקרים מציינים כי מבין 135 הילדים, השלימו 131 את תקופת המעקב בת 24 החודשים. הם מצאו כי ההתקדמות של קוצר הראייה הייתה המהירה ביותר בקרב הילדים אשר הרכיבו משקפיים עם עדשות Single-focus, איטית יותר בקרב אלו שהרכיבו משקפיים עם עדשות ביפוקאליות, ואיטית ביותר באלו שהרכיבו משקפיים ביפוקאליות עם פריזמה. לאור מאפייניה הבסיסיים של המיופיה, אשר אינה נוטה להיות שונה בין קבוצות ממוצאים אתניים שונים, החוקרים טוענים כי ניתן ככל הנראה להסיק מתוצאות מחקרם זה גם ביחס לילדים אחרים הסובלים מצורות שונות של מיופיה המתקדמת מהר.

החוקרים מסבירים כי אחוז הילדים המטופלים במרכזם הסובלים ממיופיה המתקדמת במהירות, ולפיכך מתאימים לטיפול במשקפיים ביפוקאליות, הינו סביב 54%. לפיכך, הם מסיקים כי התערבות זו עשויה להיטיב עם מספר רב של ילדים הסובלים מקוצר ראייה.

החוקרים מוסיפים כי עד כה לא קיים היה קונצנזוס ביחס להיקף הירידה במיופיה הנחשב להשפעה בעלת משמעות קלינית. בעיניהם השפעת הטיפול שנצפתה בעקבות שימוש בעדשות ביפוקאליות או ביפוקאליות עם פריזמה של 38% ו-55% (בהתאמה) במחקרם זה, על אף היותה גבוהה יותר מאלו שנצפו במחקרים אחרים, עודה צנועה. מה שעשוי לדבריהם לקבוע את המשמעות הקלינית של ממצא היא השאלה האם השפעה זו שוככת עם הזמן. כך, באם יוכח כי השפעת הטיפול ממשיכה לטווח הארוך, הרי שלטיפול עשוי להיות תפקיד מרכזי במניעת ההתפתחות של מיופיה פתולוגית במידה גבוהה. לפיכך, הם קוראים להמשך המחקר בתחום.

Archives of Opthalmology 2010

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה