הקשר בין השמנה בטנית ובין הפרעות שינה במבוגרים (מתוך 1st International Congress on Abdominal Obesity)

ממחקר חדש מבריטניה עולה כי למבוגרים בעלי השמנה בטנית, סיכוי נמוך יותר לשינת לילה טובה. עם זאת, החוקרים לא מצאו השפעה של איכות שינה ירודה על הסיכון לעליה בהיקף המותניים.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים קשר בין בעיות שינה ושינה קצרה ובין השמנת-יתר ותסמונת מטבולית בילדים ומבוגרים-צעירים. קשרים אלו הביאו להשערה כי שיפור איכות השינה בילדים, עשויה להשפיע לטובה על רקמת השומן. ההשפעה במבוגרים הייתה פחות חד-משמעית.

על-בסיס נתוני English Longitudinal Study of Aging, החוקרים בחנו את הקשר בין השמנת-יתר בטנית ובין דיווח עצמי על הפרעות שינה, ב-8,843 מבוגרים (בגילאי 50 ומעלה בתחילת המחקר).

בתחילת המחקר, 22.9% מהגברים ו-27.2% מהנשים היו שמנים עם ערכי BMI של 30 ומעלה, ו-37.8% מהגברים ו-44.9% מהנשים היו בעלי השמנה בטנית (היקף מותניים של 102 ס”מ לפחות בגברים או 88 ס”מ בנשים).

שלוש שנים מאוחר יותר, הפרעות שינה דווחו ע”י 34.8% מהגברים ו-45.5% מהנשים, ו-35.6% מהגברים ו-47.5% מהנשים, חמש שנים לאחר תחילת המחקר.

מניתוח חד-משתנים עולה כי שיעור הפרעות השינה היה גבוה יותר משמעותית בגברים עם השמנה בטנית (38.7% לעומת 31.6% לאחר 3 שנים; 40.2% לעומת 32.5% לאחר 5 שנים) ובנשים (48.8% לעומת 41.3% לאחר 3 שנים; ו-53.1% לעומת 43.3% לאחר חמש שנים).

מניתוח רב-משתנים עם תקנון לגיל, מין והשמנה כללית, החוקרים מצאו כי השמנה בטנית בתחילת המחקר הינה גורם מנבא להפרעות שינה 3 שנים מאוחר יותר (OR = 1.23) וחמש שנים מאוחר יותר (OR = 1.35).

ההשפעה של השמנה בטנית על איכות השינה הייתה בלתי-תלויה בהשמנה כללית או מחלה ממושכת.

החוקרים לא מצאו עדות התומכת בקשר סיבתי בין איכות שינה ירודה ובין השמנה בטנית במבוגרים.

1st International Congress on Abdominal Obesity

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה