השוואה בין Candesartan ו-Losartan בטיפול בחולים עם יתר לחץ-דם (מתוך Journal of Human Hypertension )

מחקרים שונים ומטה-אנליזות ביססו באופן חד-משמעי את התועלת בטיפול ביתר לחץ דם במטרה לצמצם את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. הסקירה האחרונה שנערכה בנושא, מטעם BPLTTC (Blood Pressure Lowering Treatment Trialists’ Collaboration), אישרה כי כל הטיפולים התרופתיים הנפוצים להפחתת לחץ דם מקטינים את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, וכי ירידה גדולה יותר בלחץ הדם מלווה בירידה גדולה יותר בסיכון הקרדיווסקולארי.

עם זאת, מהנתונים הקיימים עולה כי קיימת שכיחות גבוהה של יתר לחץ-דם לא-מאוזן, כאשר עד שני-שליש מהחולים עם יתר לחץ דם אינם מטופלים כנאות.

כל ההנחיות הנוכחיות לטיפול ביתר לחץ דם מכירות בכך שהתועלת העיקרית של הטיפול ביתר לחץ דם נובעות מאיזון טוב יותר של לחץ הדם. בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להשוות את התועלת של Candesartan (אטאקנד) ו-Losartan (אוקסאאר) בכל הנוגע להפחתת לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי.

החוקרים ערכו סקירה רפואית במאגרי נתונים בין 1980 ועד 1 באוקטובר, 2008. הם זיהו 13 מחקרים שערכו השוואה בין Candesartan ו-Losartan במחקרים אקראיים בחולים עם יתר לחץ דם. הסקירה כללה נתונים אודות 4066 חולים.

החוקרים ערכו השוואה בין השינויים הממוצעים בלחץ הדם הסיסטולי ולחץ הדם הדיאסטולי בין כל תרופה בנפרד ולאחר ריבוד למינון ולטיפול משולב עם Hydrochlorothiazide.

מהתוצאות עולה WMD (Weighted Mean Difference) לטובת Candesartan של 3.22- מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי (95% CI = 2.16-4.29) ו-2.21 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי (95% CI = 1.34-3.07).  ממצאים אלו היו עקביים גם לאחר ניתוח הנתונים לפי מינון וטיפול משולב עם Hydrochlorothiazide.

השוואת השפעת Candesartan ו-Losartan על הורדת ל”ד סיסטולי – מחקרים “במינון נמוך”

החוקרים מסכמים וכותבים כי במינונים המומלצים כיום, Candesartan הינו טיפול יעיל יותר מ-Losartan בהפחתת לחץ הדם. טיפול ב-Candesartan מביא לירידה גדולה יותר בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, בהשוואה לטיפול ב-Losartan. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שהדגימו הבדלים מובהקים בהיקף הירידה בלחץ דם עם תרופות שונות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker), כאשר עם Candesartan תועדה הירידה הגדולה ביותר בערכי לחץ דם, בהשוואה ל-Losartan ו-Valsartan (דיובן). ממצאים אלו עומדים בניגוד לסברה כי כל התרופות ממשפחת ARB מביאות לירידה דומה בלחץ הדם, כאשר ניתנות במינונים המקובלים לטיפול ביתר לחץ דם.

לאור עקביות הממצאים הן עם לחץ דם סיסטולי והן עבור לחץ דם דיאסטולי, ועם מינונים שונים של שתי התרופות, יש עדויות משכנעות לפיהן Candesartan מביא לאיזון טוב יותר של לחץ הדם, בהשוואה ל-Losartan, וצפוי לספק הגנה קרדיווסקולארית טובה יותר.

Journal of Human Hypertension

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה