הארגון האמריקאי לסוכרת פרסם הנחיות מעודכנות לאבחנה וטיפול בסוכרת (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

הארגון האמריקאי לסוכרת (American Diabetes Association, ADA) פרסם ב-29 בדצמבר 2009 ב-Diabetes Care הנחיות מעודכנות לאבחנה וטיפול בסוכרת. ההנחיות המעודכנות ממליצות על שימוש בבדיקת המוגלובין A1C לצורך אבחנה, שכן מדובר בבדיקה מהירה וקלה לביצוע שעשויה לצמצם את מספר המקרים הלא-מאובחנים ולזהות יותר חולים במצב של טרום-סוכרת (prediabetes).

אנשי ה-ADA מסבירים כי שימוש בבדיקת ההמוגלובין A1C צפוי להעלות את מספר הנבדקים ולפיכך את מספר החולים המאובחנים, שכן בניגוד לרמת הסוכר בצום ובדיקת העמסת סוכר, הבדיקה אינה דורשת צום מקדים. הם מדגישים כי סוכרת סוג 2 היא מחלה הניתנת למניעה, במידה ונעשה שינוי באורח החיים כאשר רמות הסוכר בדם הן עוד בטווח הטרום-סוכרתי.

בדיקת ההמוגלובין A1C מעריכה את רמת הסוכר הממוצעת בדם ב-3 החודשים החולפים. בעבר נעשה שימוש בבדיקה רק לצורך הערכת האיזון הגליקמי בחולי סוכרת לאורך זמן. ע”פ ההנחיות המעודכנות, רמת המוגלובין A1C של 5% היא תקינה, רמה בטווח 5.7%-6.4% מעידה על מצב טרום-סוכרתי, ורמה של 6.5% ומעלה מעידה על סוכרת. הנחיות ה-ADA ממליצות על שמירת ערכי ההמוגלובין A1C נמוכים מ-7% בחולי סוכרת, על מנת למנוע סיבוכים חמורים הקשורים למחלה, כולל נפרופתיה, נוירופתיה, רטינופתיה ומחלת חניכיים.

השינויים שנעשו בהנחיות הקליניות כוללים:

1.      להנחיות הטיפול בחולי סוכרת נוסף פרק בנושא ציסטיק פיברוזיס. בעבודות קודמות נמצא כי אבחנה מוקדמת של סוכרת הקשורה לציסטיק פיברוזיס וטיפול קפדני באינסולין, הובילו לצמצום שיעורי התמותה ולהעלמות הבדלי התמותה בין המינים.

2.      ההנחיות לאבחנת סוכרת כוללות המלצה על שימוש בבדיקת המוגלובין A1C לאבחנת המחלה, עם ערך סף של 6.5%.

3.      מצבים הכרוכים בסיכון מוגבר לסוכרת כוללים רמות המוגלובין A1C בטווח 5.7%-6.4%, רמות גבוהות של סוכר בצום (impaired fasting glucose ) והעמסת סוכר לא תקינה (impaired glucose tolerance).

4.      ההנחיות לאבחנת סוכרת הריונית דנות בשינויים עתידיים באבחנה. המלצות הסקר כוללות ניתוח גורמי סיכון בשילוב עם בדיקת העמסת סוכר במידה ויש צורך. על נשים שסבלו מסוכרת הריונית לעבור בדיקת סקר לסוכרת כ-6-12 שבועות לאחר הלידה, ולהמשיך במעקב אחר הופעה אפשרית של סוכרת או מצב טרום-סוכרתי.

5.      מטרות ההנחיות לחינוך המטופלים לטיפול עצמי כוללות שיפור ההיענות לטיפול, הסבר על יעדי האיזון הגליקמי, ועלייה באחוז החולים עם רמות המוגלובין A1C בטווח המטרה.

6.      ההנחיות המעודכנות ממליצות לשקול מתן אספירין כמניעה ראשונית לחולי סוכרת הסובלים מסיכון קרדיווסקולארי מוגבר, המוגדר כסיכון ל-10 שנים הגבוה מ-10%. אוכלוסיה זו כוללות גברים מבוגרים מגיל 50 שנים ונשים מבוגרות מגיל 60 שנים עם גורם סיכון מז’ורי נוסף אחד לפחות.

7.      ניתן לשקול ביצוע צילום רשתית כבדיקת סקר לרטינופתיה. בהנחיות נכתב כי למרות שצילום רשתית באיכות גבוהה מסוגל לזהות את רוב מקרי הרטינופתיה המשמעותיים קלינית, הבדיקה אינה מהווה תחליף לבדיקת עיניים יסודית. מומלץ לבצע בדיקת רשתית על בסיס שנתי, או לפחות כל 2-3 שנים בחולים בסיכון נמוך עם בדיקת עיניים תקינה בעבר.

8.      ע”פ ראיות חדשות, מוטל כעת ספק ביתרון של איזון גליקמי קפדני בחולים קשים המאושפזים בבית החולים.

9.      האסטרטגיות החדשות לשיפור הטיפול בחולי סוכרת מבוססות על ראיות עדכניות, וכוללות מעקב אחרי רמות ההמוגלובין A1C, רמות השומנים בדם וערכי לחץ הדם. כמו כן מומלץ על הטמעת מערכות לבקרת איכות וטיפול בגישה רב-תחומית.

כותבי ההנחיות מסכמים כי הטיפול האופטימאלי בסוכרת דורש גישה מערכתית ומאורגנת, המערבת צוות רב תחומי.

Diabetes Care.; January 2010 Supplement.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה