הזרקת Hylan G-F 20 לברך עשויה לצמצם כאב בחולי אוסטאוארתריטיס (מתוך Annals of the Rheumatic Diseases)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי הזרקה תוך מפרקית בודדת של Hylan G-F 20 (Synvisc-One, Genzyme Biosurgery) הובילה לירידת הכאבים למשך 26 שבועות בחולי אוסטאוארתריטיס.

החוקרים כותבים כי בחולים עם אוסטאוארתריטיס קיימת ירידה ברמת החומצה ההיאלורונית בנוזל הסינוביאלי, וזהו ההיגיון בבסיס ההזרקה התוך מפרקית של חומצה היאלורונית או נגזרותיה. הם מסבירים כי Hylan G-F 20 הינו נגזרת של חומצה היאלורונית, הניתן בהזרקה תוך מפרקית ב-3 מנות שבועיות של 2 מ”ל. במחקר הנוכחי רצו החוקרים להעריך את היעילות והבטיחות של הזרקה תוך מפרקית של מינון החומר הכולל (6 מ”ל) בפעם אחת.

המחקר, אשר נערך במימון יצרנית החומר, כלל 253 משתתפים הסובלים מאוסטאוארתריטיס של הברך אשר עברו ניקור של הברך. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת זריקה תוך מפרקית בודדת בנפח 6 מ”ל של Hylan G-F 20 (n=124) או של פלסבו (n=129). המשתתפים נבדקו כ-4, 8, 12, 18 ו-26 שבועות לאחר ההזרקה, והונחו להימנע מנטילת משככי כאבים כ-48 שעות לפני כל בדיקה. יעד המחקר העיקרי היה השינוי בציון הכאב של המשתתפים לאחר 26 שבועות, ע”פ ה- Western Ontario and McMaster Universities (WOMAC) Osteoarthritis Index A. לאחר מכן ביצעו החוקרים מחקר תווית פתוחה נוסף שכלל 160 חולים ונמשך 4 שבועות, להערכת בטיחות הטיפול.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 26 שבועות, בקבוצת ה-Hylan G-F 20 חל שיפור של 36% בציון הכאב של המשתתפים, לעומת 29% בקבוצת הפלסבו (p=0.047). החוקרים מוסיפים כי בקבוצת הטיפול נצפה שיפור גם ביעדי מחקר משניים, כולל כאב במהלך ההליכה, ומדווחים כי לאחר 18 שבועות 71% מהמשתתפים בקבוצת ה-Hylan דיווחו על שיפור במדד זה, לעומת 52% בקבוצת הפלסבו (p=0.003).

במחקר לא נצפה הבדל מובהק בשיעור תופעות הלוואי של הטיפול או הפרוצדורה בין 2 הקבוצות, והחוקרים מציינים כי תופעות הלוואי שנצפו היו בחומרה קלה עד בינונית. בחלקו השני של המחקר שנערך לבדיקת בטיחות הטיפול נצפו תוצאות דומות.

החוקרים מסבירים כי שיעורי התגובה הגבוהים יחסית שנצפו בקבוצת הפלסבו, עשויים קשורים להשפעה חיובית של ניקור המפרק על התסמינים. בנוסף נמצא כי חל שיפור בתפקוד של חולים ללא מעורבות מפרקית נוספת פרט לברך, ולפיכך כותבים החוקרים כי מעורבות של מספר מפרקים עלולה להוביל לפגיעה תפקודית רבה יותר בחולי אוסטאוארתריטיס.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי למתן תוך מפרקי בודד של Hylan G-F 20 בנפח 6 מ”ל נצפה פרופיל בטיחותי מצוין ויעילות טובה בשיכוך כאב.

Ann Rheum Dis 2010;69:113-119.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה