ירידה במשקל לפני ניתוח מעקף קיבה עשויה לשפר את תוצאות הניתוח (מתוך Archives of Surgery)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- Archives of Surgery, עולה כי נמצא קשר בין ירידה קדם-ניתוחית במשקל ובין שיעור סיבוכים נמוך יותר לאחר ניתוח מעקף קיבה.

לדברי החוקרים, קיימים חילוקי דעות בנוגע להכנה המתאימה של מטופלים עם השמנת יתר המועמדים לניתוח בריאטרי. בין הגישות שהוצעו לצמצום הסיכון הניתוחי ניתן לציין ביצוע של הניתוח בשלבים, הנחת בלון קיבה לפני הניתוח לצורך ירידה במשקל, ומתן קדם ניתוחי של תרופות לירידה במשקל. החוקרים מסבירים כי התחלואה הניתוחית משפיעה בצורה משמעותית על משך האשפוז לאחר הניתוח, ולכן הם שיערו כי ירידה קדם ניתוחית במשקל עשויה לצמצם את שיעור הסיבוכים הניתוחיים בחולים העוברים ניתוח בריאטרי.

זהו מחקר רטרוספקטיבי, שכלל 881 משתתפים שעברו ניתוח מעקף קיבה בגישה פתוחה (n=415) או לפרוסקופית (n=466) בשנים 2002-2006. כל המשתתפים לקחו חלק בתכנית הרזייה כ-6 חודשים לפני הניתוח, שמטרתה להשיג ירידה של 10% במשקל עד לניתוח. יעדי המחקר העיקריים כללו איבוד משקל עודף, שיעור הסיבוכים הכולל ושיעור הסיבוכים המז’וריים.

מתוצאות המחקר עולה כי 592 משתתפים (67.2%) איבדו למעלה מ-5% ממשקלם העודף לפני הניתוח, ו-423 משתתפים (48%) איבדו למעלה מ-10% ממשקלם העודף לפני הניתוח. החוקרים מציינים כי בהשוואה למשתתפים שעברו את הניתוח בגישה לפרוסקופית, בקבוצת הניתוח הפתוח היו יותר גברים (p<0.001), גיל המשתתפים היה מבוגר יותר (p<0.001), ומדד מסת גוף גבוה יותר (p<0.001). בקבוצה זו נמצא שיעור סיבוכים כולל גבוה יותר (p<0.001) וכן שיעור סיבוכים מז’וריים גבוה יותר (p=0.03), בהשוואה למנותחים בגישה הלפרוסקופית.

החוקרים מדווחים כי בניתוח חד משתני נמצא קשר בין ירידה רבה יותר במשקל לפני הניתוח, ובין שיעור נמוך יותר של כלל הסיבוכים (p=0.004) ושל שיעור הסיבוכים המז’וריים (p=0.06). לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת הגוף הבסיסי וסוג הניתוח, נמצא קשר בין ירידה קדם ניתוחית גדולה יותר במשקל ובין שיעור סיבוכים כולל נמוך יותר (p=0.004) ושיעור סיבוכים מז’וריים נמוך יותר (p=0.03).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין ירידה קדם ניתוחית במשקל ובין שיעור סיבוכים נמוך יותר לאחר ניתוח מעקף קיבה. הם כותבים כי דרושים מחקרים פרוספקטיביים על מנת לאשר את הממצאים, ומוסיפים כי בשלב זה ניתן לשקול המלצה על ירידה קדם ניתוחית במשקל בחולים נבחרים, בעלי סיכון מוגבר לסיבוכים בתר ניתוחיים.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין את המערך הרטרוספקטיבי, היעדר קבוצת ביקורת, וערפלנים אפשריים שלא זוהו.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי זהו המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה ומצא יתרון לירידה קדם ניתוחית במשקל. לאור הממצאים ממליצה הכותבת לשקול המלצה לירידה במשקל לפני ניתוח בריאטרי, במטרה לצמצם את שיעור הסיבוכים הבתר ניתוחיים.

Arch Surg. 2009;144(12):1150-1155.

Arch Surg. 2009;144(12):1155-1156.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה