טיפול פליאטיבי בחולים עם אי ספיקת לב מתקדמת (מתוך Circulation)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון ה-22 בדצמבר 2009 של ה-Circulation פורסמה סקירת ספרות בנושא הטיפול הפליאטיבי בחולים עם אי ספיקת לב מתקדמת.

לדברי כותבי הסקירה, כ-5% מהחולים עם אי ספיקת לב סובלים ממחלה סופנית ועמידה לטיפול תרופתי. הם מציינים כי הנחיות ה- American College of Cardiology/American Heart Association העדכניות לטיפול באי ספיקת לב, ממליצות על הפניית חולים עם אי ספיקת לב סופנית לטיפול פליאטיבי ו/או להוספיס, שכן טיפול זה מקל על התסמינים, משפר את הרגשת החולים ומצמצם את עלויות הטיפול.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר MEDLINE אחר מחקרים מבוססי ראיות, בנושא הטיפול הפליאטיבי בחולים עם אי ספיקת לב. לאחר חיפוש נמצאו 44 סקירות מערכתיות שפורסמו ב-5 השנים האחרונות.

בסקירה דנים החוקרים בנושאים שונים, כולל נטל המחלה בחולים עם אי ספיקת לב מתקדמת, מהות הטיפול הפליאטיבי, הקשר בין טיפול פליאטיבי מחוץ למסגרת אשפוזית ובין טיפול פליאטיבי בבית החולים, והשפעתו של טיפול זה על התוצאות הקליניות ועל השימוש במשאבי בריאות ועלויות. כמו כן כותבים החוקרים על התחלואה הכרוכה באי ספיקת לב סופנית, ההחלטה על הפסקת הטיפול התרופתי, ועל תפקידם של תרופות אינוטרופיות, קוצב/דפיברילטור (ICD), טיפול רה-סינכרוניזציה ו- Ventricular assist devices בחולים אלו.

החוקרים מסבירים כי טיפול פליאטיבי עשוי לשפר את איכות החיים של החולים, בני משפחתם והמטפלים, תוך צמצום העלויות הכרוכות. לדבריהם, נעשה שימוש לא מספק באפשרות הפליאטיבית בחולים עם אי ספיקת לב סופנית, וגם כאשר מתקבלת החלטה על טיפול זה היא נעשית לרוב בשלב מאוחר, המצמצמת את יעילותו.

החוקרים ממליצים לערוך מחקרים אקראיים מבוקרים להשוואה בין טיפול רגיל ובין טיפול פליאטיבי בחולים עם אי ספיקת לב סופנית, על מנת להעריך את יעילות הטיפול בשיפור התסמינים ואיכות החיים ובצמצום העלויות. הם מציעים להכניס לתכנית הלימודים של מתמחים בקרדיולוגיה את נושא הטיפול הפליאטיבי, ומסכמים כי קיים צורך משמעותי בטיפול פליאטיבי במסגרת תכנית הטיפול הכוללת.

Circulation. 2009;120:2597-2606

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה