היעילות של חמצן בקצב זרימה גבוה לטיפול ב-Cluster Headache (מתוך JAMA)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-9 בדצמבר 2009 של ה-JAMA, עולה כי חמצן בקצב זרימה גבוהה הוא טיפול יעיל להקלת התסמינים של כאב ראש מקבצי (Cluster Headache).

החוקרים כותבים כי כאב ראש מקבצי מתאפיין בכאב חד צדדי המלווה בתסמינים אוטונומיים, ומוסיפים כי המצב כרוך בכאבים עזים, והינו קשה מאוד לטיפול. הטיפול הקיים כולל מתן תת עורי של Sumatriptan (אימיטרקס, גלקסו סמית קליין), אך המינון היומי המקסימאלי של התרופה ותרופות דומות מאותה המשפחה הוא מוגבל. לדברי החוקרים, קיימים נתונים מוגבלים על היעילות של חמצן בקצב זרימה גבוה לטיפול בכאב ראש מקבצי, ולפיכך מטרת המחקר הייתה להעריך האם טיפול זה הוא יעיל יותר מפלסבו בהקלת התסמינים של כאב ראש מקבצי אקוטי.

זהו מחקר אקראי מבוקר, שכלל משתתפים הסובלים מכאב ראש מקבצי אפיזודי או כרוני. משתתפי המחקר קיבלו שני מיכלים שהכילו חמצן או אוויר, הניתנים בקצב זרימה של 12 ליטרים לדקה, וסומנו בספרות 1 או 2, והונחו להשתמש במיכלים לסירוגין בעת הופעה של כאב הראש. המשתתפים מילאו יומן לתיאור ההתקף והטיפול, ובמידה ולא חשו הקלה בתסמינים בתוך 15 דקות הם הורשו ליטול כל טיפול אחר לו הזדקקו. החוקרים מציינים כי החלוקה האקראית במחקר התייחסה לסדר בו הונחו המשתתפים להשתמש במיכלים.

יעד המחקר העיקרי היה הקלת כאב בתוך 15 דקות. המחקר נמשך 5 שנים, כאשר כל משתתף נכלל במחקר לאורך 4 התקפים. החוקרים מדווחים כי מתוך 334 מטופלים שנבדקו לזכאות, 109 נכללו במחקר והוקצו אקראית, אך רק 76 משתתפים קיבלו את הטיפולים. לדבריהם, הסיבה העיקרית לאי-קבלת טיפול הייתה נסיגה בהתקפים.

מתוצאות המחקר עולה, כי טיפול בחמצן הוביל להקלה ב-78% מ-150 ההתקפים שהתרחשו (95% CI 71%-85%), בעוד שאוויר הקל על 20% מההתקפים (95% CI 14%-26%). החוקרים מדגישים כי לא נצפו תופעות לוואי חמורות, וכי האירועים היחידים שנקשרו בוודאות לטיפול בחמצן כללו 2 מקרים בהם אזל החמצן במיכל מוקדם מהצפוי.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי מתן של חמצן בקצב זרימה גבוהה למטופלים עם כאב ראש מקבצי, היה יעיל יותר מפלסבו בהקלת הכאב. לדבריהם, תוצאות המחקר תואמות לניסיון הקליני שנצבר, אך דרושים מחקרים נוספים בנושא.

JAMA. 2009;302(22):2451-2457.

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה