חולים עם אוטם לבבי חד נחשפים באשפוז אחד ל-30% ממינון הקרינה השנתי המומלץ (מתוך כנס AHA )

ממחקר חדש שהוצג בכנס American Heart Association עולה כי כל חולה המאושפז בשל אוטם לבבי חד נחשף לקרינה מייננת במינון של 17.31 mSv, המהווה למעלה משליש מהמינון השנתי המומלץ לחשיפה לקרינה.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את החשיפה הכוללת לקרינה של 35,707 חולים עם אוטם לבבי חד, שטופלו ב-55 בתי חולים אוניברסיטאיים.

מתוצאות המחקר עולה כי חולים עם אוטם לבבי חד עברו בסה”כ 248,822 בדיקות אבחנתיות עם חשיפה לקרינה מייננת, כולל צילומי חזה, בדיקות CT של החזה, בדיקות CT של הראש, מיפוי גרעיני וצנתור לבבי. בממוצע, בכל חולה נערכו שבע בדיקות עבור כל אשפוז עקב אוטם לבבי חד. לאור זאת, על-בסיס המינונים היעילים האופייניים לבדיקות אלו, החוקרים סיכמו ומצאו כי כל חולה המאושפז בשל אוטם לבבי חד נחשף לכ-17.31 mSv של קרינה מייננת בכל אשפוז. מינון זה מהווה למעלה משליש מהמינון השנתי המומלץ לחשיפה לקרינה במקום העבודה (50 mSv), ומהווה מינון גבוה פי 5.5 מהחשיפה לקרינה הצפויה לתושבי ארה”ב.

החוקרים מדגישים כי אין בכוונתם לעורר פאניקה. מטרתם היה לשנות את אופן המחשבה בנוגע לקרינה. הם אינם קוראים להימנע מביצוע בדיקות מתאימות או הכרחיות, אך מנסים לחזק את הצורך בהערכה זהירה של האינדיקציות לביצוע הפרוצדורות, כך שכאשר הם מזמינים בדיקות הכוללות חשיפה לקרינה, הם יישקלו הפחתת מינון על-בסיס האבחנה באשפוז.

החוקרים מוסיפים כי מממצאי המחקר עולה כי יש להשקיע מאמץ רב יותר לעקוב אחר החשיפה לקרינה של כל מטופל, במהלך הפרוצדורות השונות. כעת הם מנסים לאסוף נתונים נוספים אודות משתנים המשפיעים ומנבאים חשיפה לקרינה, במטרה לנסות להעריך אם חלק מהבדיקות מיותרות ולעקוב אחר דפוסי הפעילות של בתי חולים שונים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה להעריך את החשיפה לקרינה בעקבות בדיקות הדמיה קרדיווסקולאריות, תוך התמקדות בהפחתת החשיפה הכוללת לכל אבחנה, במקום הערכת החשיפה לכל בדיקה בלבד.

American Heart Association 2009 Scientific Sessions

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה