האם לויטמין C אפקט אנטיאינפלמטורי העשוי להגן מפני תחלואה קרדיווסקולרית ? (American Journal of Clinical Nutrition)

לויטמין C  יש אפקט אנטיאינפלמטורי, כך טוענים חוקרים המפרסמים השבוע את מחקרם ב-American Journal of Clinical Nutrition .

הרקע למחקר היתה ההשערה שצריכה גבוהה של מזונות עשירים בויטמין C עשוייה להגן מפני מחלת לב איסכמית. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין צריכת מזונות עשירים בויטמין C בדיאטה, כמו ירקות ופירות – וסמנים של דלקת והמוסטסיס הקשור למחלות קרדיווסקולריות בגברים מבוגרים ללא מחלה קרדיווסקולרית ידועה.

במחקר השתתפו 3,258 גברים בגילאים 60-79 ללא אבחנה קודמת לאירוע של אוטם שריר הלב, שבץ, או סוכרת אשר היו במעקב ב-24 מרפאות כלליות בבריטניה. צריכת פירות וירקות וויטמין C הוערכה ע”י שימוש בשאלוני תזונה.

הריכוז בפלסמה של ויטמין C וצריכת ויטמין C היו באופן מובהק בקשר הפוך עם רמות הריכוז בדם של CRP (סמן דלקתי), ורמות t-PA , סמן לאי תפקוד אנדותיאלי, זאת גם לאחר ביצוע התאמות גורמי סיכון אחרים של האוכלוסיה.

לגבי ריכוז בפלסמה של ויטמין C יחס הסיכון היחסי (בין הרבעון הגבוה לנמוך) לרמות מוגברות של CRP ו-t-PA היו 0.56 ו-0.79. בדומה, גם לגבי צריכת פירות , יחסי הסיכון היו 0.76 עבור רמות ה-CRP וה-t-PA .

רמת ויטמין C בפלסמה גם הראתה יחס הפוך עם ריכוז פיברינוגנים בדם וצמיגות הדם. לא נמצא כל קשר בין רמות ויטמין C לבין פקטור וליברנד או פקטור 8 .

החוקרים מסכמים איפוא שלויטמין C יש אפקט אנטיאינפלמטורי ושהוא קשור להפחתה של אי תפקוד אנדותיאלי בגברים ללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולרית או סוכרת.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 83, No. 3, 567-574, March 2006

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן