סכנה ברורה ומידית: עלייה בסוכרת מסוג 2 בקרב מתבגרים/מאמר אורח מאת פרופ’ משה קרפ

הכנס של האגודה האמריקאית לסוכרת הציג מידע חדש על העלייה בסוכרת מסוג 1 ומסוג 2 אצל מתבגרים. לצד נתונים אלה, הוצג כי סוכרת מסוג 2 מתנהגת בצורה אגרסיבית יותר אצל מתבגרים מאשר אצל מבוגרים, נתון המצביע על העובדה שקבוצה זו ככל הנראה צפויה לסיבוכים קשים יותר של מחלת הסוכרת, בשלב מוקדם יותר בחיים.

כאשר דנים בתפוצת הסוכרת על סיבוכיה בקרב ילדים ומתבגרים, יש להבחין בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 זאת מחלה אוטואימונית על רקע גנטי הגורמת להרס מלא של תאי הלבלב המייצרים את האינסולין, באופן מהיר או לאחר תקופה קצרה.

התפוצה של סוכרת מסוג 1 עולה בכל העולם מדי שנה. לדוגמא בפינלנד, בעלת התפוצה הגבוהה בעולם של סוכרת בילדים ומתבגרים, השיעור עלה מ 31/100000 בשנת 1966, ל 65/10000 בשנים האחרונות. בישראל התפוצה עלתה בשנים 1997-2003 מ-8.1 ל-10.7, עליה של 34%.
בשנים 2000-2008 עלתה התפוצה ל-11.09, כלומר עוד 5.8% במיוחד בגילאים צעירים.

לצד העלייה בשכיחות הסוכרת, ישנה עלייה בסיבוכי המחלה בגיל צעיר דוגמת פגיעות בעיניים, בכליות ובמערכת הקרדיווסקולארית (הלב, כלי הדם והדם).

עם זאת, לא כך הדבר בסוכרת מסוג 2 אצל מתבגרים וצעירים. סוכרת מסוג זה בגילאים צעירים מלווה לרוב בהשמנת יתר או משקל עודף, אשר הינה כיום מגפה עולמית. בישראל, שכיחות עודף משקל אצל מתבגרים מגיעה ל-30%, כאשר מתוכן 40%-70% בגיל טרום-התבגרותי וכ-85% עתידים להפוך למבוגרים שמנים[1]. אחד ממרכיבי ההשמנה בגיל הצעיר הוא התפתחות סוכרת מסוג 2 בשיעור מוערך של כ-10% מהמתבגרים, מספר שמכפיל ומשלש עצמו עם המעבר לגיל ההתבגרות והבגרות.
אצל צעירים ומתבגרים עם עודף משקל נמצאו תופעות נוספות דוגמת יתר לחץ דם, עליה בכולסטרול, עליה משמעותית בסיבוכים הקרדיווסקולאריים ואחוזי תמותה גדולים יותר בגיל המבוגר.

מחקרים שהוצגו בכנס ה-72 של האגודה האמריקאית לסוכרת מציגים כי מסתמנת עלייה מגפתית בשכיחות הסוכרת אצל מתבגרים. מחקר ה-SEARCH , הניתוח הראשון שנעשה לגבי מגמות בתחלואה בסוכרת באוכלוסיית הצעירים בארה”ב, מדגים כי בעשור האחרון נצפתה עלייה משמעותית בשכיחות סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 במתבגרים וכן עלייה מדאיגה בשיעור סיבוכי הסוכרת בשלב מוקדם של המחלה, דוגמת נזק עצבי ורמזים מוקדמים לפגיעה בכליות ומחלות לב. מחקר ה-TODAY , המחקר הגדול ביותר שבדק את היעילות והבטיחות של טיפול תרופתי בצעירים עם סוכרת מסוג 2, הראה כי ילדים עם סוכרת מסוג 2 סובלים מסיבוכים קשים יותר בסוכרת בגיל מוקדם יותר ממבוגרים, וכי הטיפול בהם בדרך כלל הוא פומי המשולב באינסולין.

לאור חומרת הבעיה, קמה בישראל וועדת מומחים המורכבת מנציגי משרד הבריאות ורופאים מומחים באמצעות המועצה הלאומית לסוכרת. ועדה זו הציגה תכנית לגילוי מוקדם של הסוכרת, מניעתה וטיפול בה כבר בגיל הצעיר.

אין ספק שחינוך מוקדם מגיל ילדות ובמהלך שנות בית הספר לתזונה נכונה ופעילות גופנית, יכול להוריד את שכיחות השמנת היתר אך האם זה מספיק?
כנראה שלא. יש להילחם במגפה גם באמצעות טיפול תרופתי באינסולין או תרופות נוספות, תוך סיוע במחקרים חדשים סביב הנושא המצביעים על תחילת טיפול באינסולין בשלב מוקדם למניעת סיבוכים עתידיים של הסוכרת, והמציגים תרופות נוספות בעלות אחוזי הצלחה מעודדים.

השמנה בילדים ומתבגרים מהווה מגפה עולמית, בין השנים 2001 ל-2009 עלתה שכיחות הסוכרת מסוג 2 אצל צעירים בארה”ב ב-21% ושכיחות הסוכרת מסוג 1 עלתה ב-23%. על פי נתונים אלה, נראה כי יש למעלה מ-180,000 אמריקאים מתחת לגיל 20 עם סוכרת, מרביתם (כ-168,000) עם סוכרת מסוג 1. מאחר וגם בישראל אנו עדים לעלייה משמעותית בסוכרת, עלינו לנסות ולמגר מגפה זו ולשמור על בריאות הנוער והצעירים שלנו.


הכותב הוא אנדוקרינולוג מומחה לסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת, והיועץ הרפואי של האגודה לסוכרת נעורים בישראל.
(המידע אודות מחקרים שהוצגו בכנס האגודה האמריקאית לסוכרת לקוח מאתר האגודה)




[1] לקוח מתוך מאמר של ד”ר כנרת מזור אהרונוביץ’: http://www.sukarti.co.il/other/82-hashmana.html

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה