אירועים איסכמיים חולפים מאופיינים על ידי פרופיל RNA בדם/ דר’ רויטל גנדלמן מרטון

רקע

על אף האופי הזמני של TIA, קיים סיכון של 25% לאוטם מוחי, אוטם לבבי או מוות תוך 90 יום מהופעתו. על מנת לשפר את הטיפול במצב זה ולמנוע אוטם מוחי, יש צורך בהבנה רבה יותר של הפתוגנזה של TIA. בעכברים נמצאו שינויים לאחר TIA בביטוי גנים בדם, הקשורים עם אקטיבציה של מיקרוגליה וסינון מקרופגים במוח. ב- TIA בבני אדם ישנן רמות גבוהות של ציטוקינים, לויקוציטים, פיברינוגן, D-דימר ו- platelet collagen receptor glycoprotein VI . רמות גבוהות של CRP קשורות עם אירועים איסכמיים חוזרים של TIA. פרופילים של ביטוי גנים בדם יכולים להבדיל בין אוטם מוחי איסכמי לקבוצת ביקורת ולזהות מאפייני פרוקואגולנטיים ופרואינפלמטוריים החשובים לפתופיזיולוגיה של אוטם מוחי. לא ידוע אם פרופילים אלה קיימים בחולים עם TIA.

מטרת עבודה זו היתה לקבוע האם פרופילים של ביטוי גנים בדם יכולים לאפיין מצבים אינפלמטוריים וקואגולנטיים בחולים עם TIA חריף.

שיטות

ביטוי RNA בדם חולים על TIA (n=26) הושווה לחולים עם גורם סיכון וסקולרי ללא מחלה קרדיו-וסקולרית סימפטומטית (n=26) על ידי שימוש ב- microarrays. גנים המבוטאים באופן שונה ב- TIA זוהו על ידי ניתוח covariance.

תוצאות

לחולים עם TIA היו תבניות שונות של ביטוי 449 גנים בהשוואה לקבוצת הביקורת. גנים אלו היו קשורים עם דלקת מערכתית, שפעול טסיות, ושפעול פרותרומבין. זוהו 34 גנים שמבדילים חולי TIA מקבוצת הביקורת עם ייחודיות ורגישות של 100%. על פי ניתוח מקבץ היררכי של הגנים קיימות שתי תבניות של ביטוי RNA בחולים עם TIA.

מסקנות

קיים הבדל בביטוי הגנים בדם בחולים עם TIA חריף בהשוואה לנבדקי ביקורת. שני הפרופילים לביטוי גנים הקשורים עם TIA יכולים להצביע על תגובות הטרוגניות בקרב חולים עם TIA , היכולות לספק תובנה לגביי הפתופיזיולוגיה של TIA והסיכון לאוטם מוחי.


Zhan X, Jickling GC, Tian Y, et al. Transient ischemic attacks characterized by RNA profiles in blood. Neurology 2011;77:1718-1724.


הצעות לקריאה נוספת:

Tang y, Xu H, Du X, et al. Gene expression in blood changes rapidly in neutrophils and monocytes after ischemic stroke in humans: a microarray study. J Cereb Blood Flow Metab 2006;26:1089-1102.

Moore DF, Li H, Jeffries N, et al. Using peripheral blood mononuclear cells to determine a gene expression profile of acute ischemic strole: a pilot investigation. Circulation 2005;111:212-221.

Rothwell PM, Buchan A, Johnston SC. Recent advances in management of transient ischaemic attacks and minor ischaemic strokes. Lancet Neurol 2006;5:323-331.

Bigalke B, Stellos K, Geisler T, et al. Expression of platelet glycoprotein VI is associated with transient ischemic attack and stroke. Eur J Neurol 2010;17:111-117.

Arenillas JF, Alvarez-Sabin J, Molina CA, et al. C-reactive protein predicts further ischemic events in first-ever transient ischemic attack or stroke patients with intracranial large-artery occlusive disease. Stroke 2003;34:2463-2468.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה