תמיסות GSK באיסכמיה חדה : אותה גברת בשינוי אדרת/מאת פרופ’ מיכאל שכטר, עורך קרדיולוגיה

קיים הגיון מטבולי (בנוסף לעלות נמוכה יחסית וסיכון יחסי נמוך) במתן של תמיסה המורכבת משילוב של גלוקוז-אינסולין-ואשלגן (תמיסת GSK ) בחולים עם איסכמיה חדה. מחקרים שונים בעבר לא הצליחו להגיע לקונצנזוס לגבי יעילות תמיסת GSK בחולים עם אוטם שריר הלב ולמעשה הראו תוצאות שונות ומנוגדות.

מחקרים בחיות מעבדה הצביעו שיתכן ומתן התמיסה מוקדם בשלב האיסכמיה יכול להועיל. לשם כך במחקר (The IMMEDIATE Trial) (1)  רנדומלי, סמוי כפולות, פרוספקטיבי ב 13 ערים בארה”ב בין השנים 2006 ל 2011 קיבלו 911 חולים (גיל ממוצע 63.6 שנים, 71% גברים) עם חשד ל ACS בניידות לטיפול נמרץ בארה”ב תמיסת GSK (411 חולים) או פלצבו ( 479 חולים) למשך 12 שעות. המחקר נתמך ע”י ה  NIH

תמיסת ה  GSK הכילה 30% גלוקוז (300g/L) , 50 U/L regular insulin   וכן 80 mEq of KCL/L בהזלפה לוריד במשאבה בקצב של 1/5 mL/kg/h  למשך 12 שעות. כאמור תחילת העירוי באמבולנס ע”י פראמדיקים תוך מספר שעות מהחשד ל  ACS , וזמן חציוני מתחילת כאב לתחילת טיפול 90 דקות (במחקרים קודמים תמיסת GSK ניתנה מעל ל 6 שעות מתחילת סימפטומים).

מטרת המחקר הראשונית היתה התקדמות ACS לאוטם שריר הלב תוך 24 שעות לפי ביומרקרים ואק”ג. מטרה מישנית היתה תמותה ב 30 יום וכן שילוב של cardiac arrest או מוות לפני או בבית החולים. 

נתונים נאספים עד שנה אחת אולם בשלב זה מוצגים הנתונים על 30 יום. החוקרים לא מצאו השפעה של תמיסת GSK על שיעור ההתקדמות מ  ACS (תעוקת חזה לא יציבה) לאוטם חד בשריר הלב. למרות שתמיסת GSK לא היתה קשורה בירידת תמותה ב 30 יום, תמיסת ה  GSK היתה מלווה בירידה משמעותית בשילוב של cardiac arrest או מוות לפני או בבית החולים.

משמעות: כמו במחקרים קודמים נמצא תחילה שהזלפת תמיסת GSK הינה בטוחה בחולים עם ACS , הן בחולים עם או ללא סכרת.  מראש הוצאו חולים באי ספיקת לב אולם הזלפת תמיסת GSK גם לא העלתה את שיעור החולים באי ספיקת לב במחקר. מדובר במחקר שלראשונה בודק הזלפת GSK מוקדם ביותר מתחילת האיסכמיה, וכן סמוי כפולות.

נכון שתמיסת GSK לא הפחיתה את ההתקדמות מ ACS לאוטם חד בשריר הלב, אולם היתה מלווה בירידת השילוב של cardiac arrest  או תמותה באישפוז. במאמר ביקורת (2) מציע  Robert Califf להמשיך ולבדוק כעת השפעה של תמיסת GSK הניתנת בשעה הראשונה מתחילת סימפטומים על תמותה בחולים עם חשד ל  ACS לאור תוצאות המחקר הנ”ל.

1. Selker HP, Beshansky JR, Sheehan PR, et al. Out-of-Hospital Administration of Intravenous Glucose-Insulin-Potassium in Patients With Suspected Acute Coronary Syndromes: The IMMEDIATE Randomized Controlled Trial  JAMA. 2012;307(18):1925-1933.doi:10.1001/jama.2012.426.

2. Califf RM. A New Look at an Old Therapy. JAMA. 2012;307(18):1972-1973.doi

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה