מקרה יוצא דופן של יתר לחץ-דם עמיד לטיפול ביילוד / מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

דיווח, שפורסם בגיליון ינואר של Pediatrics, מתאר מקרה של יילוד בן יומיים עם אי סבילות להזנה ויתר לחץ-דם שאינו מגיב לטיפול.

לדברי החוקרים, יתר לחץ-דם עלול להתרחש בעד 2% מהיילודים, כאשר ספקטרום הסיבות האפשריות הוא רחב. לדבריהם, הערכה יסודית ומיידית עם התמקדות על מחלת כליות היא המפתח לטיפול הולם.

במקרה הנוכחי, תוך 24 שעות מהלידה, לחץ הדם של התינוק עלה משמעותית, עם לחץ דם עורקי ממוצע גבוה מ-85. בדיקת דופלר הראתה ירידה בזרימה הוורידית בכליה הימנית עם צורת גל דופלר אבנורמלית, שכיוונה לטרומבוזיס וורידי חד צדדי. על אף טיפול אגרסיבי להורדת לחץ הדם כולל hydralazine ו- enalaprilat, לחץ הדם נותר גבוה.

ביום הרביעי לחייו, פיתח היילוד סימנים קליניים של אנצפלופתיה עקב יתר לחץ-דם והפרעה משמעותית בתפקוד הלבבי. אנגיוגרפיה כלייתית הראתה חסימה מלאה של העורק הכלייתי הימני, ככל הנראה עקב קריש דם, והדמיית MAG3 הראתה תפקוד מינימאלי של הכליה הפגועה. בהמשך, בוצעה כריתת כליה משנית ליתר לחץ-דם שאינו ניתן לאיזון בעזרת תרופות והחמרה בתפקוד הלבבי.

במעקב, התפתחותו של הילד נמצאה תקינה לאחר 6 חודשים ובגיל שנה. לדברי החוקרים, הערכה חוזרת של אבחנת העבודה ביילודים עם יתר לחץ-דם עשויה להיות הכרחית במטרה להגיע לתוצאה האופטימאלית. לדבריהם, הפרוגנוזה הכוללת עשויה להיות מצוינת גם ביילודים עם מעורבות לבבית ונוירולוגית.

PEDIATRICS 2007, 119: 301-304

הערות עורך:

יתר לחץ דם היא בעייה לא נדירה ביילודים. לרב איננו שמים לב אליה, ובמיעוט המקרים אנו נזקקים לטיפול ביל”ד הזה. פעמים רבות הבעייה היא כלייתית, וברגע שהיא באה לידי פתרון, נחסכים מן היילוד הסיבוכים הכרוכים בהמשכות יתר לחץ הדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה